Coöperatieve belooft volle boekentas voor de helft van de prijs ... Unizo is razend en ze leggen uit waarom

Er lijkt een nieuwe trend te zijn gestart: groepsaankopen voor schoolgerief. De coöperatieve SamenSterker wil zo het probleem van de te hoge schoolrekeningen aanpakken. Volgens hen kan een volle boekentas de helft goedkoper. Wie kan daar iets tegen hebben, toch? Dmaar dat is buiten Unizo-baas Karel Van Eetvelt gerekend. "Hoeveel kan je de winkeliers nog meer uitpersen?" 

Als je in hogere oplage koopt, dan kan je een lagere prijs afdwingen. Dat is zowat het idee achter groepsaankopen. Door de steeds duurder wordende facturen voor, bijvoorbeeld, energie en mazout, zagen een hele hoop mensen daar een manier in om toch te kunnen besparen. De coöperatieve SamenSterker, die gelinkt is aan sp.a, biedt zo een hoop groepsaankopen aan. En sinds gisteren is er wel een heel opvallende bijgekomen: de groepsaankoop voor schoolgerief.

SamenSterker kaart daarmee de soms torenhoge schoolrekeningen aan. Die zouden volgens Test-Aankoop kunnen oplopen tot meer dan 1.200 per jaar. Zij hebben vorig jaar dan ook uitgetest of een groepsaankoop daar misschien in zou kunnen helpen. Dat bleek een enorm succes te zijn, dus zette SamenSterker het ook om in de realiteit. Zij gaan nu groepsaankopen voor schoolgerief organiseren in West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg.

Samson&Gert en K3 aan halve prijs?

En die groepsaankoop neemt "een hoge vlucht", aldus SamenSterker. "Er is duidelijk een piek geweest nu de actie in de media is gekomen." Cijfers zijn er nog niet, daarvoor moeten ook de aantallen van West-Vlaanderen, Limburg en Vlaams-Brabant nog samengebracht worden, maar de actie blijkt nu al een groot succes. Op de site kan je je inschrijven voor de groepsaankoop. Je kan er meteen ook aanduiden wat je allemaal wil aankopen. Want het is niet zo dat je heel het pakket moet nemen. Wil je enkel een paar kaften, dan kan dat ook.

Maar verwacht je ook niet aan een té uitgebreid assortiment. "We hebben het opzettelijk uniform gehouden. Het is heel basic", legt SamenSterker uit. Wie zo bijvoorbeeld een Samson & Gert-pennenzak wil, komt bedrogen uit. "Je kan kiezen uit een rode, groene of blauwe ringmap, maar daar blijft het ook bij", zegt SamenSterker aan newsmonkey. "Mensen die dat willen, moeten naar gespecialiseerde winkels gaan, daar mikken wij niet op. Onze doelgroep zijn de kansarme gezinnen, die nu al moeite hebben hun rekening te betalen."

"Uitpersen van ondernemers"

Unizo-topman Karel Van Eetvelt was echter niet opgezet met de actie. Hij meent dat dit soort initiatieven ondernemers uitperst en vindt het allerminst sociaal. "Hoe 'sociaal' is het om onder het mom van solidariteit bedrijven tot op een bodemprijs uit te persen, zodat die zich kapot moeten saneren om nog mee te kunnen?", vraagt hij zich af in gesprek met Belga.

"We verdedigen de kleine consument"

Die reactie viel niet in goede aarde bij SamenSterker. Zij stuurden deze namiddag een open brief rond. Van Eetvelt gaat voorbij aan de doelstelling van de groepsaankoop, klinkt het, "met name de verdediging van de (kleine) consument en het versterken van de koopkracht van de (kwetsbare) gezinnen". Dat ze kleine zelfstandigen zouden raken, daar willen ze bij SamenSterker dan ook helemaal niet van horen. "We werken op dagdagelijkse basis samen met zelfstandigen en KMO’s die dankzij onze groepsaankopen sterkere bedrijven, werkgevers en producenten worden", staat er te lezen.

Zij spreken ook van een eenmalige groepsaankoop, met beperkt aanbod en gelimiteerd in de tijd. "We menen dan ook dat u zich van vijand vergist", zeggen de drie voorzitters van de provincies in kwestie in de brief. Volgens SamenSterker schiet Unizo voorbij "aan het feit dat de consument zijn aankoopgedrag heroriënteert en bewuster consumeert". "Goepsaankopen zijn hier een symptoom van", stellen ze, "maar niet de oorzaak."

Lees meer