Let op met wat je zegt en deelt op Facebook, reclamemakers kijken mee en spelen in op jouw gemoed

Ondertussen weten we allemaal wel dat Facebook en Google kunnen zien wat wij willen kopen of waar we op reis willen gaan. Hypertargeting gaat veel verder dan je denkt: Facebook kan zelfs zien hoe we ons voelen en daarop inspelen. Emotietargeting is nu dus echt een ding ...

Na hypertargeting heb je ook emotietargeting, een techniek waarbij wordt gekeken naar de emoties van internetgebruikers. Het klinkt vrij onschuldig maar eigenlijk kunnen reclamemakers gebruik maken van jouw zwakke momenten.

Geheim Facebookrapport

Het dagblad The Australian heeft een geheim rapport van Facebook, dat enkel bestemd was voor een Australische bank, in haar handen gekregen. Volgens het dagblad doet Facebook aan emotietargeting door een programma te gebruiken dat kan nagaan hoe een gebruiker zich voelt. De software zou reacties, berichten en zelfs foto's analyseren: voel je je goed of slecht? Een beetje onzeker? Waardeloos misschien? Facebook weet het.

Het sociaal netwerk maakt gebruik van geavanceerde algoritmen om iedereen te identificeren, zelfs de jongste gebruikers. Het document beweert zelfs dat Facebook niet alleen de emoties kan detecteren, maar zelfs kan begrijpen hoe emoties worden gecommuniceerd. Vooral je relatiestatus, locatie, aantal Facebookvrienden en hoe vaak je online komt wordt gedetecteerd. Deze informatie wordt dan beschikbaar gesteld voor adverteerders. Zij spelen hierop in en de juiste advertenties worden getoond: hoe je je uiterlijk kan verbeteren, waar je kan fitnessen en hoe je meer zelfvertrouwen kan krijgen.

Zichtbare emoties

Facebook is ook in staat om informatie te halen over hoe gebruikers 'emotionele en visuele communicatie' tonen. Ze gebruiken bijvoorbeeld beeldherkenningsgereedschappen zodat adverteerders kunnen zien hoe mensen zich op dat moment voelen. Als je een foodie post via Instagram, dat ook gekoppeld is aan je Facebook, weet de site dat je iets eet en of je het lekker vindt. Ook hier hebben adverteerders baat bij.

Sociaal experiment

Facebook heeft eerder ook al interesse gehad in emoties van de gebruikers. In 2012 heeft het sociaal netwerk een onderzoek gedaan naar emoties die je krijgt bij positieve en negatieve statusupdates. In het experiment werden zevenhonderdduizend gebruikers bekeken zonder dat ze het wisten: een deel van hen kreeg een week lang meer negatieve statusupdates te zien en de andere groep overwegend positieve berichten. Zo bekeek Facebook wat ze na die week gingen posten: iets positief of negatief? Wetenschappers die het onderzoek hebben geleid, zagen nadien in dat het experiment meer angsten opriep dan voordelen.

Facebook is geen vriend

Al jarenlang gaan geruchten rond over reclame- en verkoopmethoden van Facebook. Het document legt ook uit hoe het sociaal netwerk psychologische inzichten verzamelt van 6,4 miljoen jonge gebruikers om gerichte reclame aan te verkopen. Tot nu toe zijn er geen harde bewijzen geweest dat ze ook hun jongste gebruikers gebruiken voor commerciële doeleinden.

Hoe het netwerk hiermee zal omgaan is de grote vraag.

Lees meer