Ticketprijzen in paar jaar tijd verdubbeld: is Ed Sheeran dan toch minder down to earth dan we denken?

Ed Sheeran lijkt voor vele mensen de ultieme 'boy next door'. Je zal 'm niet snel in designer kledij of een peperdure Lamborghini zien. Hij lijkt dan ook met zijn beide voetjes stevig op de grond te blijven ondanks zijn enorme succes. Maar is dat wel zo? Gisteren kondigde hij aan dat hij opnieuw zal neerstrijken in België. Supernieuws! Maar wie de ticketprijzen zag, krabde zich toch even in de haren. 75 euro, is dat niet wat veel voor zo'n 'down to earth'-kerel als Ed?

Met zijn wereldhit 'Shape of You' pakte hij een aantal maanden geleden nog de harten in van zowat alle vrouwen op deze planeet. Hij loopt ook niet echt met zijn succes te koop. Geen designer kleding, geen peperdure auto's, geen onbetaalbare flessen champagne. Nee Ed doet het met een gescheurde jeans een een gewoon t-shirt, een kleine, oude Mini Cooper en hij verkiest een standaard pint boven dure dranken. Hij lijkt echt de ultieme boy next door te zijn. De superster die zijn naïeve, simpele zelf is gebleven.

Werchter

Gisteren dropte het popicoon een, voor Belgen, gigantische bom. Hij zal juli volgend jaar neerstrijken in Werchter. Het bleek al snel om een eigen tournee te gaan en geen passage op Rock Werchter, maar niettemin begaven sociale media het bijna onder de toestroom van Ed Sheeran-fans.

Ticketverkoop start op 8 juli om 11 uur, en verwacht wordt dat die zal gedaan zijn rond 11u05. Zijn vorige concert in België was op enkele minuten uitverkocht en de zanger is sindsdien enkel nog populairder geworden. Maar dat enthousiasme zakte bij velen in de schoenen toen ze de ticketprijzen zagen. 75 euro voor een standaardticket en wie zo dicht wil staan dat hij of zij de zweetgeur van de popster kan ruiken, zal zelfs 100 euro moeten neertellen voor een 'Inner Barrier'-ticket. Voor dat geld kan je een dagticket kopen voor Rock Werchter een weekje later en kan je een hele dag topacts gaan bekijken.

Ticketprijzen meer dan verdubbeld

Het zal fans van het eerste uur er niet van weerhouden. Het optreden zal ondanks de hoge ticketprijzen ook in een mum van tijd uitverkocht zijn, en dat weet de Britse zanger ook. Logisch dat hij de ticketprijzen dan wat hoger legt. Dat is trouwens ook geen recente trend. In de afgelopen jaren heeft hij de ticketprijzen stelselmatig opgetrokken, zonder ook maar een kaartje minder te verkopen.

Een ticketje voor zijn show in Vorst Nationaal, nu al meer dan twee jaar geleden, kostte amper 35 euro. Dit jaar kon je voor 55 euro (of 85 euro voor de duurdere categorie) een plaatsje in het Sportpaleis bemachtigen. Maar in 2018 wordt dat dus nog maar eens opgetrokken. Op een dikke drie jaar tijd zijn z'n tickets dus meer dan verdubbeld. Toch opvallend voor een down to earth-artiest die zich niet echt met zijn faam lijkt bezig te houden.

Zijn ticketprijzen gaan dan wel de hoogte in, het moet wel gezegd dat de Britse zanger een hekel heeft aan het aan woekerprijzen doorverkopen van zijn tickets. In 2018 zullen er in de UK zo heel strenge regels zijn als je naar een Ed Sheeran-concert wilt. Aan de ingang zal je naast je ticket, ook een boekingsbevestiging, creditkaartinformatie en een identiteitskaart moeten voorleggen. Dat alles om te voorkomen dat je met een ticket op een andere naam zou binnen geraken.

Grootverdiener

Door zijn onopvallende uiterlijk zou je het hem niet meteen nageven, maar Ed Sheeran is een van de best verdienende artiesten ter wereld. In 2015 dichtte het economisch tijdschrift Forbes hem een jaaromzet van 57 miljoen dollar toe. Sheeran is de afgelopen jaren alleen nog maar bekender geworden, dus dat inkomen zal ondertussen enkel nog toegenomen zijn.

Met z'n muzikale succes, kwam dus ook economisch succes. Dat is logisch, maar Sheeran is ook bezeten met zijn verkoopcijfers. Zo bevestigde hij dat hij na elk optreden of passage in een talkshow meteen zijn sales nagaat om te kijken of het invloed heeft gehad. "Ik ben nooit echt in iets goed geweest", verklaarde hij dat in een interview met The Big Issue. "Ik heb nooit een sportprijs gewonnen of een schoolbeker gekregen. Dit is het enige in mijn leven waar ik in kan winnen. Tenzij Adele even haar best doet, natuurlijk."

"Mijn vrouw en ik kunnen ons dan beurtelings zat zuipen"

Met dat geld loopt hij niet meteen te koop. Hij is niet de persoon die het uitgeeft aan kleren, auto's of drank, zoals zovele andere supersterren. Al is hij ook niet vies van de occasionele impulsieve aankoop. Zo kocht hij begin dit jaar een villa in Italië, gewoonweg omdat het een wijngaard had. "Het heeft een wijngaard", vertelde hij aan The Sun, "en van het moment dat ik dat zag, heb ik het gekocht."

Dat hij wel eens graag een pintje lust, is algemeen geweten. Hij had dan ook een bar in zijn huis, met een tap, maar dat was niet genoeg voor de Britse zanger. Hij liet een echt ondergronds café bouwen in zijn huis, met meerdere tappen en een tunnel die hij kan afsluiten. Zo kan hij, ook als hij kinderen heeft, feestjes blijven geven. "Mijn vrouw en ik kunnen ons zo beurtelings zat zuipen", legde hij uit.

Van "generic" tot "sellout"

Maar dé grootste kritiek op de zanger is misschien wel dat zijn muziek steeds commerciëler is geworden. Hij werd daar zwaar op afgerekend voor zijn recentste album ÷ (uitgesproken als 'Divide'). "Ondanks dat hij een van de meest succesvolle songschrijvers is ter wereld, slaan veel van zijn lyrics nergens op", was Pitchfork hard. Hij wordt vooral afgerekend op dat hij geen statements durft te maken of een positie durft in te nemen en de weg van de minste weerstand kiest.

Dat hij meestal voor onoriginele liefdesliedjes gaat, wordt ook vaak gehekeld. Entertainment Weekly noemde hem "verschrikkelijk sentimenteel" en "generic". The Los Angeles Times hoorde dan weer "een hoop schaamteloze ballades". Op het eerste gehoor zijn het leuke liedjes, begint Consequence of Sound nog vriendelijk, "maar met elke luisterbeurt verliest het album wat leven, tot je achterblijft met niets meer dan achtergrondmuziek".

The Guardian legt de vinger op de wonde als ze zeggen dat "Sheeran een absolute wereldster is, die de beste manier heeft gevonden om een commerciële impact te maken". En The New York Times gaat zelfs verder. Ze zeggen het niet expliciet, maar ze noemen hem eigenlijk een sellout. "Je kan jezelf niet verkopen als je geen waardesysteem of eigen esthetische stijl hebt om te verdedigen", zijn ze hard.

Weg naar de meeste harten

Ed Sheeran is dus duidelijk veel meer dan de goofy boy next door en is zeker niet zo naïef als je zou denken. Hij probeert duidelijk zoveel mogelijk uit zijn succes te slaan als mogelijk, wat je hem natuurlijk niet kwalijk kan nemen. Het is niet raar dat iemand als hij, die zijn volledige leven heeft omgegooid door op veertienjarige leeftijd volledig voor de muziek te kiezen en een jaar bij vrienden van zetel tot zetel heeft geleefd, zijn impact dan ook wil cashen. Dat hij ook met zijn muziek steeds meer de weg naar de meeste harten kiest, is zijn goed recht en dat maakt hem natuurlijk ook net zo populair. Dat zal fans er natuurlijk ook niet van weerhouden om zijn hits te blijven meezingen en geld te blijven neertellen voor de superster, en gelijk hebben ze.

Lees meer