Wil je terug fit zijn maar zijn die eerste stappen te groot? Dan moet je dit eens proberen

"Vanavond ga ik lopen!" Dan is het 19u en kom je echt niet meer uit je zetel. Maar hé, voel je daar niet schuldig om, je bent niet de enige. Veel mensen maken zichzelf wijs om te gaan sporten maar blijven liever wat liggen in de zetel. Dat je je eigen belofte niet nakomt, ligt aan verschillende zaken. Daarom hebben wij enkele trucjes voor jou.

Gaan lopen is voor sommigen een dagelijkse bezigheid waar ze niet genoeg van kunnen krijgen. Maar dan heb je een andere categorie van mensen die ongedragen sportschoenen in de kast hebben staan. We gaan het eens hebben over die tweede categorie.

Opgeven

Bepaalde mensen doen werkelijk moeite om zich klaar te maken om te gaan lopen maar keren al terug na 10 minuten. Meestal komt dat door vermoeidheid, luidheid of gewoon geen zin hebben. Maar daar zit ook een reden achter.

Opwarmen

Voor de eerste keer terug gaan lopen is moeilijk maar je kan het wel makkelijker maken. Zorg ervoor dat je op voorhand goed opwarmt. Maak eerst een wandeling en zorg dat je spieren wat los komen. Na 10 minuten ben je al opgewarmd en kan je beginnen lopen. Maar hierin schuilt wel een gevaar. Meestal beginnen mensen ook meteen heel hard te lopen waardoor ze het niet kunnen volhouden. Uiteraard geven ze dan heel makkelijk op.

Doe het rustig aan

De meesten leggen de lat veel te hoog. Zorg ervoor dat je niet overdrijft en rustig loopt. Als je in het begin meteen hardloopt, geef je het waarschijnlijk na 5 minuten op omdat je lichaam dat niet aankan. Je denkt bij jezelf dat het te zwaar is en dat het nooit gaat lukken. Daar is niets van waar.

Demotiveer jezelf niet en doe het rustig aan. Je mag niet vergeten dat bijna iedereen kan lopen: als je fit genoeg bent om 20 minuten te wandelen, dan kan je ook lopen.

Doel voor ogen

De truc om ervoor te zorgen dat je uit je zetel komt, is een doel voor ogen houden. Ja, iedereen heeft al wel eens gezegd: "Volgend jaar doe ik mee met de 10 miles." We gaan niet overdrijven maar maken wel een wekelijkse doelstelling voor onszelf. Maak een schema met hoeveel minuten je wilt lopen en hoelang je tussendoor wilt wandelen. Hou je aan de timing, ook al denk je dat je meer aankan.

Agenda

Beloof jezelf ook dat je 2 of 3 keer per week gaat lopen. Plan het al een week op voorhand en noteer het ook in je agenda. Op die manier maak je geen plannen en heb je meer kans om te gaan lopen.

Schema

Een goede training is nodig om je loopprestaties te verbeteren. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een schema dat geschikt is voor beginners: we vonden er eentje op de website runnersweb.nl.

Je kan zelf ook aanpassen waar nodig. Iedereen heeft een eigen tempo en eigen manier om te sporten.

Hier is het doel: 15 minuten lopen zonder onderbreking met een training van 3 keer lopen per week.

Zoals het schema duidelijk maakt, is het nodig om vaak te wandelen. Dat is de truc om je loopprestaties te beteren en je meer zin te geven in een haalbare workout.

Nog een kleine samenvatting:

  • goed opwarmen
  • doe het rustig aan
  • noteer je doelstellingen
  • maak een loopschema
  • plan het lopen in en zet het in je agenda

Heel veel succes!

Lees meer