Vanaf 2019 enkel elektrische Volvo’s… Maar zijn er voldoende laadpalen?

Vanaf 2019 zal Volvo enkel nog auto's produceren met elektromotor. Het aantal elektrische wagens zal dus ongetwijfeld nog stijgen in de komende twee jaar. Maar zijn er wel genoeg laadpalen in onze steden om het grotere aantal elektrische wagens aan te kunnen?

Nu Volvo van plan is enkel elektrische wagens te verkopen, moet het netwerk van laadpunten in België uitgebreid worden. Uit het jaarrapport van de Vlaamse Regering blijkt dat er in eind 2016 slechts 430 publiek toegankelijke laadpunten in Vlaanderen waren. In het kader van de Europese richtlijnen om elektrisch personenvervoer te ondersteunen, besloot de Vlaamse Regering het netwerk van laadpalen uit te breiden met een doelstelling van 2.500 extra toegankelijke publieke laadpalen tegen 2020.

2.500 extra laadpalen tegen 2020 in Vlaanderen

Tegen 2020 wil de Vlaamse Regering 2.500 extra toegankelijk publieke laadpalen plaatsen. Om te weten waar die moeten komen, maakten distributienetbeheerders Eandis en Infrax een situeringsplan waarop te zien is waar er hoeveel laadpalen moeten geïnstalleerd worden. Vooral in Gent en aan de kust is er nog veel vraag naar laadpalen. In 2017 zouden de eerste 750 laadpalen geïnstalleerd moeten worden. Tegen 2020 staat er dan in elke gemeente minstens één publiek toegankelijke laadpaal. In grotere steden zijn dat er meer dan één, in kleine gemeentes zoals bijvoorbeeld in Baarle-Hertog blijft het bij één.

Wie nergens zijn auto kan opladen, kan een openbare laadpaal aanvragen. Hierbij moet wel aan bepaalde voorwaarden voldaan worden. De aanvrager moet eigenaar zijn van een batterij-elektrisch voertuig (100% elektrisch) of er gebruik van maken en kan zijn wagen niet opladen in/op zijn garage/oprit of in een straal van 500m van zijn woning. In sommige steden, zoals Antwerpen, gaat dat via de stad. In andere, zoals bijvoorbeeld in Leuven, moet je hiervoor bij private bedrijven zoals Allego zijn.

© Vlaamse Regering

Antwerpen op kop

Terwijl er in Vlaanderen een duidelijk beleid van start is gegaan in 2016, is het in Brussel nog wachten op een officieel besluit om het aantal laadpalen te verhogen. Eind 2016 stonden er amper 72 laadpalen. Antwerpen blijkt het best voorbereid te zijn op de stijging van elektrische wagens. Daar werken ze samen met Blue Corner om de laadpunten in kaart te brengen via een website en app. Ook de betaling van de elektriciteit gaat via Blue Corner. Om een laadpunt aan te vragen, kunnen Antwerpenaren terecht bij het digitaal loket op de website van de stad. Brussel biedt wel een kaart aan met laadpunten, maar een eenduidig beleid is er niet.

Gent begint deze zomer met het plaatsen van 162 extra laadpalen

In Gent werd onlangs gestart met de plaatsing van 162 laadpalen die er tegen 2020 zouden moeten staan. Op dit moment staan er al 48 en komen er elke week 5 tot 7 bij. Ze zullen geplaatst worden in ondergrondse parkeergarages, parkeertorens en buurtparkings op basis van het situeringsplan zodat eerst de plaatsen waar er het meeste vraag is naar laadpalen, bediend worden. Wie in Gent een nieuwe laadpaal wil aanvragen, moet bij Eandis zijn.

Voor een duidelijk overzicht van de verschillende laadpunten en wat voor soort auto er kan worden opgeladen, beschikt de website van de Vlaamse Regering over een duidelijke kaart.

© Screenshot website Milieuvriendelijke voertuigen