Amerikaans slaapexpert doet zware uitspraak in nieuw boek: slaapproblemen zitten in ons hoofd

Als je iedereen moet geloven, dan kampt de hele wereld met slaapproblemen. "Ik heb alle uren op mijn wekker zien passeren!" Het is een standaard antwoord geworden als er wordt gevraagd hoe je hebt geslapen. Als het van slaapexpert Chris Winter afhangt, is dat echter allemaal 'gezever'. We slapen vaak veel beter dan we denken, zegt hij: "Slapen zit in ons hoofd". 

En die Chris Winter is niet de eerste de beste. Hij is een bekend neuroloog en slaapdeskundige, hij adviseerde zo al meerdere sporters en teams, is een veelgevraagd spreker en heeft zijn eigen instituut: het Instituut voor Slaap en Neurologie in Charlottesville in de Verenigde Staten. Hij schreef onlangs ook een nieuw boek 'The Sleep Solution', waarin hij stelt dat de klachten over slecht slapen vaak ongegrond zijn. Een zware uitspraak, maar hij baseert die dan ook op ervaringen en hopen data.

De meeste mensen die bij Winter langskomen en klagen over slaapproblemen en slapeloosheid, slapen vaak echter wel goed. Als hij hun slaappatronen onderzoekt en ze de gegevens voorschotelt, durven ze wel al eens kwaad reageren. Jarenlang dachten ze slecht te slapen en dat blijkt gewoon niet waar te zijn. Mensen die claimen weken of maandenlang 'geen oog dicht te doen', dat kan ook niet volgens Winter. Na een aantal dagen met slechts twee tot drie uur slaap, is het al moeilijk om banale dingen te doen als rondlopen en degelijke zinnen aan elkaar breien. Mensen die dat toch claimen, die leiden volgens Winter aan 'paradoxale slapeloosheid': meer slapen dan je denkt.

Angst om slecht te slapen

Waarom zeggen zoveel mensen dan slaapproblemen te hebben? Dat zou net komen door de angst om slecht te slapen. Een gebrek aan slaap wordt door velen al snel gelinkt aan gezondheidsproblemen. Ook je werk zou eronder lijden. Door die angst zouden we veel sneller denken dat we slecht slapen. Slapen wordt dan ook al snel een negatieve ervaring. Maar daar kan je volgens Winter als je wil wel van af: "Slapeloosheid verzwakt je zoveel als je zelf wil."

In plaats van steeds maar te denken dat je slecht zal slapen, is het beter je met iets anders bezig te houden. Focus niet op het slapen. Het heeft ook geen nut in je bed te blijven liggen als je echt niet in slaap raakt, dat zegt ook medisch coördinator van het slaapcentrum van het UZ Antwerpen, professor Johan Verbraecken, aan Het Laatste Nieuws. "Als je na twintig à dertig minuten nog wakker in bed ligt, sta dan op en doe iets dat weinig aandacht vergt", zegt hij. Raak je daarna nog steeds niet in slaap? Probeer het dan opnieuw. "Alles beter dan je te liggen opjagen".

Lees meer