We delen steeds meer wachtwoorden van onze Netflix-accounts en dat begint stilaan een probleem te worden

Meer dan een vijfde van de jongeren die shows als 'Game of Thrones' en 'Stranger Things' streamen, doet dat op het account van iemand anders. Dat delen van wachtwoorden zorgt voor grote verliezen bij de streamingdiensten. Het zal afwachten zijn tot volgende week voor statements van, onder andere, Netflix en HBO, want dan worden de kwartaalcijfers bekendgemaakt en zullen eventuele verliezen duidelijk worden.

Het is een algemeen aanvaarde praktijk dat Netflixgebruikers hun accounts delen met vrienden of familie. Het werd tot op heden door de vingers gezien door de streamingdiensten, maar daar zou vanaf volgende week misschien wel eens verandering in kunnen komen.

Volgende week worden namelijk traditioneel de kwartaalcijfers bekendgemaakt. Er wordt zo voor Netflix, dat maandag haar cijfers zal publiceren, verwacht dat de groei aan inkomsten zal dalen van 31 procent dit jaar naar 'maar' 19 procent voor dezelfde periode volgend jaar, dat meldt Thomson Reuters. "Als Netflix van een groei van 30 procent naar slechts 10 procent gaat, dan zullen er absoluut gevolgen zijn", zo zegt Justin Patterson, een fiscaal analist. Analisten berekenden zo ook dat het delen van wachtwoorden streamingdiensten tot 550 miljoen zou kunnen kosten in 2019.

Potentiële klanten

Het delen van paswoorden werd gezien als een manier om hun content te promoten bij potentiële klanten. Maar als het een dergelijke hap uit hun inkomsten neemt, zullen de grote streamers daar zeker op gaan inspelen. Via Netflix kan je nu al maar op twee tot maximum vier schermen tegelijk kijken per account, waarbij je meer betaalt voor een hoger aantal schermen. De CFO van Netflix, David Wells, zei daarover al dat ze er harder op zouden kunnen toezien, "maar al die mensen zullen dan niet plotseling klant worden".

Bij HBO zien ze het anders. Daar delen ze zelfs gratis accounts uit op honderd verschillende Amerikaanse hogescholen en universiteiten. Ze proberen zo jongeren op jonge leeftijd gewoon te maken aan hun service, zodat die later ook betalende klanten zullen worden. "Het is voor ons belangrijker dat ze op een leeftijd waarop ze nog niet financieel onafhankelijk zijn toch al een gewoonte hebben van onze diensten te gebruiken", zo zei Bernadette Aulestia van HBO al.

De schuld van de millenials

Millenials zouden het meest wachtwoorden 'doorgeven', dat blijkt uit onderzoek van Reuters. 21 procent van de 18- tot 24-jarigen streamde wel al eens op het account van iemand die niet in hetzelfde huis verbleef. Bij de 25- tot 34-jarigen was dat nog maar 15 procent. Bij de oudere leeftijdscategorieën halveerde dat nog eens. Het lijkt dus vooral de 'schuld' van de millenials te zijn ...

Lees meer