Google gebruikt je zoekgeschiedenis om een nieuwsoverzicht op maat te maken

Google heeft zijn app vernieuwd. Onder de zoekbalk zal nu een nieuwsoverzicht verschijnen met artikels, sportresultaten en recepten. Allerlei berichten waarvan Google denkt dat het jou zal interesseren, op basis van je YouTube-, Google Maps- en zoekgeschiedenis. Ze hopen dat het evenveel gerefresht wordt als tijdlijnen van Twitter en Facebook.

Google weet ondertussen veel over z'n gebruikers: van alle gênante zoekopdrachten, tot de YouTube-video's en Google Maps-bestemmingen die ze opzochten. Die informatie gaat Google nu gebruiken om een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht aan te bieden in hun Google-app. Onder de zoekbalk zullen fiches verschijnen met voorgestelde artikels, sportresultaten, recepten en video's waarvan Google denkt dat het zijn gebruikers zou interesseren.

Oude applicatie in een nieuw jasje

Het nieuwsoverzicht in de Google-app is niet zo nieuw. Het bestond vroeger al onder de naam Google Now, die functie verdwijnt nu naar een tweede tabblad zodat de ruimte onder de zoekbalk vrij is. Maar het nieuwsoverzicht is geen Google Now in een nieuw jasje. Het is intelligenter en brengt zowel recente als oude artikels die relevant zijn voor het Google-profiel van de gebruiker. Google zal er ook op toezien dat "gevoelige onderwerpen" zoals seksuele geaardheid en religie niet in het nieuwsoverzicht verschijnen, net als porno en haatberichten. Gebruikers kunnen ook zelf aanduiden dat ze "niet geïnteresseerd" zijn in een artikel of er "klaar mee zijn".

Nog een nieuwsoverzicht

Google hoopt dat z'n app uitgroeit tot een nieuwsoverzicht dat je evenveel refresht als dat van Twitter en Facebook. Het grote verschil met nieuwsoverzichten van die sociale media is dat het nieuws niet van vrienden maar van Google zelf komt, waardoor je minder snel geneigd zal zijn de artikels te lezen. Googles nieuwsoverzicht ziet er bovendien behoorlijk saai uit in vergelijking met dat van Facebook en Twitter, waar vrienden ook nog berichten analyseren en er commentaar bijschrijven. De vraag rijst dan ook of gebruikers wel nood hebben aan nog een nieuwsoverzicht.

Relevante berichten gaan voor op recente

In het nieuwsoverzicht wordt vreemd genoeg voorrang gegeven aan relevante berichten en niet aan een recente berichten. Ben je dus geïnteresseerd in een muziekgroep? Dan kan een 10 maanden oude blogpost over hen nog voor een recent nieuwtje verschijnen. Om die interesses nog beter te monitoren, kan je bij berichten in het nieuwsoverzicht aanduiden om gelijkaardige onderwerpen te "volgen". Zulke "volg"-knoppen kan je zien bij nieuws-, sport- en entertainmentberichten.

Nieuwsoverzicht zonder video's of advertenties

Wat opvalt is de strakke layout van het nieuwsoverzicht waarin video's geen plaats hebben. In de app staan enkel tekstberichten met links naar andere pagina's. Het is dus niet altijd duidelijk of de link wel een video bevat. Iets wat onlogisch lijkt voor de beheerder van YouTube. Bovendien ben je bij het klikken op zo'n link meteen weer uit de Google-app. Naast video's zijn ook advertenties afwezig. Dit komt niet overeen met het Google dat we kennen waarbij je bij een zoekopdracht eerst voorbij een vijftal gesponsorde zoekresultaten moet scrollen alvorens onbetaalde resultaten te zien. Voorlopig is het nieuwsoverzicht enkel in de Google-app te zien, maar Google is van plan de functie uit te breiden naar de browser-versie van hun zoekmachine.

Lees meer