Zanger van Tool breekt stilte: vertragingen nieuwe plaat en waarom smartphones niet thuishoren op concerten

Tool, één van de bekendste progressieve rockgroepen, heeft al sinds 2006 geen nieuwe plaat meer uitgebracht. Maynard James Keenan onthult eindelijk waarom en het ziet ernaar uit dat we nog even geduld moeten hebben. Ook vertelt hij waarom hij precies zo’n hekel heeft aan smartphones op concerten.

Maynard James Keenan, de zanger van progressieve rockgroep Tool, was onlangs te gast op de talkshow van Joe Rogan. Keenan vindt het verschrikkelijk dat mensen zijn concerten opnemen met hun smartphones. Waarom?

“Dat irriteert mij. Ik geloof erg in de mondelinge traditie, in storytelling, verhalen vertellen aan het kampvuur na een lange dag van de jacht. Die verhalen schrijf je niet op. Het is een traditie van details begrijpen en naar die details teruggrijpen bij nieuwe ervaringen. Als je die skill niet hebt om te absorberen wat je ziet, als je iets (smartphone, red.) nodig hebt om de verhalen voor jou vast te leggen dan kom je bedrogen uit. Wat je bij een live optreden krijgt, kan je niet recreëren. Bij een postkaartje werkt dat misschien wel. Maar blijf toch in het heden, bij de mensen die daar precies om dezelfde reden zijn als jij. Dat is veel belangrijker dan iets vastleggen. Doe het desnoods uit beleefdheid, want misschien ruk je de concertganger achter je helemaal uit zijn shit.”

Nieuwe plaat?

In 2006 bracht Tool het album ‘10,000 Days’ uit. Sindsdien heeft het geen nieuw materiaal meer gelost. Keenan steekt het op zijn bandmakkers Adam Jones (gitaar), Danny Carey (drum) en Justin Chancellor (bas). “Hun schrijfproces is erg langdradig. Het is een heel analytisch proces. Omdat de release van ons vorig album al zolang geleden is, denk ik dat ze een beetje schrik hebben. Je redeneert dan: ‘worden deze opnames even goed als de vorige?’ De anticipatie, de druk is enorm. Dat heeft er allemaal wel mee te maken. Er zijn natuurlijk heel wat redenen waarom er zoveel vertraging op een nieuwe plaat is.”

Keenan haalt ook aan dat zijn bandcollega’s in het schrijfproces terugkomen op beslissingen en hun creaties steeds in vraag stellen. “Eigenlijk leggen ze de fundamenten, de funderingen van een huis. Ik kan dus als zanger geen melodieën beginnen schrijven tot zij daar mee klaar zijn en ik kan geen teksten schrijven als de melodieën nog niet op hun plek zijn. Je kan toch ook geen muren behangen als je huis nog geen funderingen heeft? Als de fundamenten constant veranderen, verandert het hele verhaal natuurlijk ook. Dat is het stadium waar we nu als band zijn. Er zijn veel fundamenten, geweldige fundamenten, maar die veranderen de hele tijd. Ik weet niet of dat goed of slecht is, maar zo zit hun proces nu eenmaal in elkaar. In het verleden ben ik al verder beginnen schrijven op materiaal dat de mannen hadden. Maar als ik dan mijn melodieën en teksten voorlegde, was de muziek compleet veranderd. Dat heeft natuurlijk ook geen zin.”

Diva's van de prog-rock

Toch heeft volgens Keenan ook het sterrendom iets met de enorme vertraging te maken. Sterker nog, Keenan geeft min of meer toe dat hij en zijn bandmates echte diva’s geworden zijn. “Als je koppige eigenzinnige mensen bij elkaar zet, mensen die succes gekend hebben, dan is elk van hen overtuigd van zijn gelijk. Misschien is het wel moeilijk om tegen mij te praten, of met hen. Het is moeilijk om met mensen te praten in onze positie. Ons schrijfproces is over de jaren heen aanzienlijk veranderd. We zijn erg koppig, maar we proberen natuurlijk niets persoonlijk te nemen. Ik probeer hen soms aan te sporen om zich te haasten, maar dat werkt gewoon niet. Toch vind ik wat zij doen geweldig, ik sta compleet achter hen. Af en toe spring ik de studio in en ben ik een beetje agressief. ‘Let's move it, guys. Let's move it’, roep ik dan. Zo creëer je spanning en dat werkt.” Tegenwoordig is Keenan vooral actief bij de bands A Perfect Circle en Puscifer. “Met een project als Tool is er voor mij natuurlijk ruimte om andere dingen te doen. Ik breng graag albums uit en ik schrijf graag sneller dan die gasten (van Tool, red.).”

Miljoen per concert

Het ziet er dus naar uit dat we nog even zullen mogen wachten op een nieuwe plaat van Tool. Toch treedt de band af en toe nog op. Volgens rockwebsite Metalsucks vraagt Tool ongeveer één miljoen dollar per optreden.

Zo klonk Tool vorige maand tijdens een concert in de VS:

 

Memes

Intussen worden Tool-fans natuurlijk gek. Op internet uiten ze hun frustratie en het blijft niet bij Facebook-comments alleen. Wij selecteerden de beste memes die de draak steken met het langdurig compositieproces van de band.

Lees meer