4 dagen festival, 10 dagen Gentse Feesten, ... En nu? Hoe kick je best af na zo'n periode

Iedereen kent wel het gevoel dat je hebt na een festival. Na meerdere dagen met weinig slaap, veel vrienden, veel drank en veel plezier zit je ineens thuis. Je moet weer gaan werken, kuisen, de was doen en alles wat niet leuk is. Maar hoe kom je het snelst van dat vervelende gevoel vanaf?

Gentlag, zo noemen Gentenaars het gevoel na de Gentse Feesten. En er is zelfs een Facebookpagina over. Ze omschrijven het gevoel als volgt: "Na 10 dagen Gentse Feesten heb je zodanig dag en nacht gewisseld dat je de dagen erna een jetlaggevoel hebt. Je ligt wakker tot 3 à 5 uur 's nachts, je eetlust is verstoord en alles wat normale mensen overdag doen, is lastig en lijkt saai."

Ook na andere festivals kan je met een soort jetlaggevoel achter blijven. Je zit weer alleen thuis zonder alcohol, zonder vrienden, zonder feest, ... maar wat doe je er nu aan? Er zijn blijkbaar verschillende manieren om daar mee om te gaan.

Blijven feesten

Met voorsprong de leukste oplossing, maar er zijn wel een paar problemen. Veel mensen moeten namelijk gaan werken en die combinatie is niet altijd ideaal. Toch kan je gaan voor de gulden middenweg.

Als je dan toch iedere nacht tot 3 uur wakker ligt, kan je wel gerust nog eens afspreken met vrienden om iets te drinken of een BBQ organiseren. Spreek bij voorkeur af met de vrienden waarmee je naar het festival bent geweest omdat die jou beter zullen begrijpen. Zo is de overgang naar het gewone leven net iets minder zwaar.

Trek de natuur in

Sommige mensen hebben na meerdere dagen zonder privacy en in de drukte helemaal geen nood meer aan vrienden rondom hen, maar juist aan rust. Trek daarom de natuur in. Dat hoeft geen meerdaagse trektocht te zijn naar de bergen, ook in jouw buurt kan je voldoende doen.

Gewoon een wandeling in het park is vaak al voldoende. Het is gezond en helpt je tot rust komen en ontspannen. Als je je wandeling 's avonds plant, is de kans dat je die nacht wel op tijd in slaap valt ook veel groter.

Eventueel kan je de wandeling ook iets sportiever aanpakken. Na enkele dagen vol vettig eten en alcohol, kan het zeker geen kwaad om wat te gaan sporten.

Korte pijn

De laatste oplossing is de minst leuke, maar soms ook gewoon de realiteit. Wie plezier heeft gehad, moet nu eenmaal door die vervelende periode erna. Het niet uitstellen en zo snel mogelijk gaan werken, is soms nog de beste oplossing. Je zal wat afzien de eerste dagen, maar raakt wel weer gewoon aan het ritme.

Lees meer