We eten steeds meer veggie in ons land, maar welke burger is nu de gezondste? De vet- en suikercijfers!

Quorn Foods, producent van veggieburgers en andere vleesvervangers, maakte onlangs bekend dat zijn omzet met 19 procent is gestegen in de eerste helft van 2017. Uitzonderlijk is de 29 procent stijging in België. We eten dus meer vleesvervangers, maar zijn die ook gezond?

Quorn Foods, de producent van heel wat vleesvervangers op basis van schimmels en zwammen, publiceerde onlangs zijn positieve cijfers. Hun omzet is met 19 procent gestegen in de eerste helft van dit jaar. Opvallend is de stijging van 29 procent in België, de grootste stijging van alle 18 landen waar Quorn producten verkoopt. Belgen eten dus steeds meer vleesvervangers. Vooral flexitariërs, die af en toe een dag vegetarisch eten, verklaren die stijging. Vegetarische bereidingen zoals sojaschnitzels en groenteballetjes vervangen makkelijk de vlees-ingrediënten, maar hoe gezond zijn zo'n veggieburgers?

Verdikkingsmiddelen en andere chemische toevoegingen

Test-Aankoop deed in 2013 een grootschalig onderzoek naar vleesvervangers en of ze gezond zijn. Uit hun onderzoek blijken slechts de helft van alles vleesvervangers op de markt voedzaam te zijn. Er zijn een aantal factoren belangrijk om daarover te beslissen. Ten eerste bevat een gezonde vleesvervanger genoeg eiwitten. Vlees bestaat voor 20% uit proteïnen en daarom moet een goede vleesvervanger minstens voor 12% uit eiwitten bestaan. Daarnaast zijn toegevoegde B12-vitaminen en ijzer een meerwaarde. Deze zijn normaal enkel in vlees te vinden en moeilijk te vervangen, tenzij door voedingssupplementen. Een vleesvervanger mag daarnaast, net als andere voeding, niet teveel zout en verzadigde vetten bevatten.

Wat onnatuurlijke ingrediënten betreft, zijn heel veel vleesvervangers gemaakt met verdikkingsmiddelen zoals bijvoorbeeld guarpitmeel (E412). Een ander chemisch hulpmiddeltje om veggieburgers op te vullen, zijn gerehydrateerde soja-eiwitten. Van deze eiwitten werd eerst het water onttrokken om er daarna terug aan toe te voegen.

1,5 suikerklontje per burger

Bij een vergelijking tussen veggieburgers en de klassieke hamburger, is meteen te zien dat er in de vleesvervangers veel meer suiker zit. Een normale hamburger bestaat voor 0,5-0,8 % uit suiker. In de veggieburgers van Garden Gourmet zit maar 1% suiker. Maar de burgers van Sofine, bevatten 6,1% suiker, dat is zoveel als 1,5 klontje suiker per burger. De veggieburgers van Albert Heijn bevatten ongeveer 1 klontje, zo'n 3 gram suiker, per burger. Een gemiddelde hamburger bevat ongeveer 20% eiwitten of proteïnen. Om van een gezonde veggieburger te spreken zouden daar minstens 12% eiwitten moeten inzitten. De veggieburgers van Sofine scoren hier het hoogst met 19,7% eiwitten. Ook de burgers van Vivera en het huismerk van Albert Heijn scoren hier goed boven het minimum. De veggieburgers van het Carrefour huismerk daarentegen scoren ondermaats met maar 7,1% eiwitten.

Dubbel zoveel zout

Het aantal calorieën per veggieburger verschilt niet veel met dat van een vleesburger, net als het vetpercentage. Verzadigde vetten zouden niet meer dan drie kwart van het volledige vetpercentage mogen bedragen. De Quorn-burger bevat 8,1% vetten waarvan er 3,5% verzadigd zijn, wat dus teveel is. Het zoutgehalte in een vleesburger schommelt rond de 1g per 100g maar in veggieburgers kan dit snel stijgen omdat het meer smaak geeft aan de geur- en smaakloze schimmels en zwammen. Het zoutgehalte zou de grens van 1,25% niet mogen overschrijden om gezond te blijven. Enkel de veggieburgers van Carrefour en Quorn blijven hieronder. De veggieburgers van Sofine en de MC2-burger van 'De Vegetarische Slager' bevatten zo'n 2,5% zout. Dat is dubbel zoveel dan de norm.

Wat je zelf doet, doe je meestal beter

Er is geen perfecte veggieburger die op alle vlakken goed scoort. Het hangt er vanaf of je liever veel eiwitten wilt en meer suiker of minder eiwitten en meer vet. Je kijkt ook best deze hoeveelheden even na in de winkel. De gezondste optie is nog steeds om zelf vegetarisch te koken. Om als vegetariër gezond te leven, zou je veggieburgers en andere bereidde vleesvervangers moeten beschouwen als opwarmmaaltijden. Het zijn snelle en gemakkelijke oplossingen om vlees te vervangen, maar niet de gezondste. Wil je gezond vegetarisch eten, maak dan je eigen groenteburgers of veggieballetjes.

Lees meer