Steve Bannon heeft een plan om Facebook en Google aan banden te leggen, en zo zot is het niet

Steve Bannon, ex-Breitbart-chef en topadviseur van Donald Trump heeft een plan klaar om techgiganten als Google en Facebook aan banden te leggen. Hij wil ze gaan behandelen als andere bedrijven die nutsvoorzieningen bieden, zoals elektriciteitscentrales of publiek transport. Dat zou betekenen dat er veel meer regels komen voor Silicon Valley.

Hoe groot is de schaduw van Bannon over het Witte Huis? Die vraag blijft, na zes maanden, nog steeds onduidelijk: in hoeverre weegt de voormalige baas van Breitbart, een extreme, rechtse nieuwssite op de Trump-administration, dat hij beslissingen kan forceren?

In elk geval is het interessant om te weten wat Bannon van plan is met de media en tech in de VS. Alvast uit hoe hij Facebook en Google wil aanpakken, blijkt dat hij niet ligt te slapen. Want hij wil een duidelijk set regels voor de techgiganten. En z'n achterliggende redenering: de service die Facebook en Google biedt, is evenzeer noodzakelijk geworden in het leven van consumenten als water, gas, elektriciteit of publiek transport. Het zijn dus zogenaamde 'nutsbedrijven' en die moeten onderworpen worden aan veel strengere regels dan een gewoon bedrijf.

Het nieuws komt van anonieme bronnen rond Bannon, maar legt wel uit waarom de ex-Breitbarter zo bezig is met de materie. Zowel Facebook als Google zijn de laatste tijd erg bezig met 'fake news'. Ze willen dat verder aan banden gaan leggen. Maar onherroepelijk betekent dat, dat beide bedrijven dan zelf standpunt zullen innemen, en een aantal bronnen moeten gaan checken.

De strijd van Breitbart

Die strijd kan Breitbart niet winnen: de kans is groot dat dergelijke sites, die het niet te nauw nemen met de waarheid, dan een groot deel van hun trafiek zouden verliezen. Door Facebook en Google aan strengere richtlijnen te onderwerpen, zou dat garanderen dat 'iedereen' toegang heeft tot de distributienetwerken.

Maar of Bannon met z'n plan veel kans op slagen heeft, valt maar te bezien. Want onder Obama was er erg veel te doen rond netneutraliteit: de garantie dat elke dienst of site even snel tot bij de gebruiker komt. Dat bestaat vandaag, maar staat onder grote druk van de telecomoperatoren, die diensten zoals Netflix en Skype, die bandbreedte slurpen, meer wil laten betalen.

Onder Trump is net de beweging ingezet om die netneutraliteit opnieuw los te laten, en de vrije markt te laten spelen. Dat zou betekenen dat zeker startups het moeilijker gaan krijgen, en vooral dat kabelmaatschappijen en telecomoperatoren meer macht krijgen. En uiteraard gaat dit helemaal in tegen het idee van Bannon om met diensten zoals Facebook en Google ook net meer te gaan reguleren.

Zuckerberg heeft het zelf altijd gezegd ...

Opvallend genoeg is Bannon niet de enige die het argument hanteert dat Facebook een nutsbedrijf is geworden. Ook Mark Zuckerberg zelf heeft het jarenlang gezegd, hij had het altijd over "Facebook as a utility". Het is pas recent, waarschijnlijk sinds z'n advocaten hem erop wezen dat het gevaarlijk is dit te herhalen, dat hij niet meer spreekt van "a utility".

Of het plan er komt is dus moeilijk te zeggen: Trump is bijzonder onvoorspelbaar als president. Maar het idee dat Facebook en Google essentiële diensten geworden zijn, en dat dus over toegang tot die diensten, zowel door consumenten als door andere spelers zoals de mediasector, ook een zeg mag gedaan worden, is op zich niet zo gek.

Lees meer