Dit is de nieuwe Tesla … voor ‘de gewone man’. Instappen vanaf 29.700 euro

Tesla produceert al sinds 2003 hightech wagens, maar met prijzen boven 100.000 dollar konden weinigen zich zo’n beestje permitteren. Daar komt nu veranderen in. Voor 29.700 euro heb je een elektrische auto van Tesla. Verwachte leveringsdatum: eind 2018.

Autofabrikant Tesla had al sinds de oprichting in 2003 het doel om ooit elektrische wagens voor ‘de gewone mens’ te bouwen. Nu is het eindelijk zo ver. Dat meldt persbureau Reuters. CEO Elon Musk overhandigde afgelopen vrijdag in zijn fabriek in Fremont, Californië de eerste dertig Model 3-auto's aan enkele werknemers.

Maar vergis je niet: de nieuwste Tesla in de garage om de hoek, dat is nog niet voor morgen. Musk zei dat hij al meer dan een half miljoen bestellingen voor zijn nieuwste elektrische auto heeft binnengekregen. Hij verwacht dat de productiefase gedurende de eerste zes maanden "een hel" wordt. Voor eind 2018 zullen kopers dus geen nieuwe Tesla voor hun huis hebben staan.

Batterij en interieur

Anders dan bij eerdere modellen is dit nieuwe voertuig niet ontworpen als een luxe-auto. Model 3 wordt voorgesteld als een betaalbaar type voor 'de massa'.

De goedkoopste versie van Model 3 kost 29.700 euro en heeft een actieradius van 350 kilometer. De duurdere variant kan op een volle batterij 500 kilometer rijden.

Journalist Matthew DeBord mocht als één van de eersten de nieuwe auto uittesten. “Wie ook maar even in deze Tesla gezeten heeft, zal in de toekomst met niets anders meer willen rijden”, schreef hij op nieuwswebsite Business Insider na een ritje van vijftien minuten. "Ik heb al met alle Tesla's mogen rijden, van de originele Roadster tot het Model SP100D. Ze zijn allemaal top, maar Model 3 is toch nog van een ander kaliber. Deze auto is zó goed uitgerust, heeft een prachtig minimalistisch interieur - alles is in leder of ebbenhout -, er is de gigantische touchscreen én een volledig glazen dak."

Tesla denkt trouwens ook aan de verstrooide professors onder ons: Model 3 wordt geleverd zonder sleutel. Gedaan dus met eindeloos zoeken, je sluit en start het voertuig gewoon met je smartphone, via een speciale app. Er is wel een reservesleutel voorzien. Die is ongeveer zo groot als een bankkaart en moet je over de buitenkant en de deurklink van de wagen bewegen.

Technische specs

Musk heeft ervoor gekozen het dashboard zo eenvoudig mogelijk te houden. Het grote ledscherm staat centraal. Daarop gebeurt eigenlijk alles: het regelen van de temperatuur, navigatie, communicatie, rijdynamiek, snelheid,... DeBord zegt wel dat het even duurt voor je eraan gewend bent. “Maar de mogelijkheden zijn enorm. Zo zijn er geen aparte ventilatiesystemen voor warme of koele lucht. Er is enkel een lange, dunne sleuf die van de ene naar de andere kant loopt. Met behulp van het scherm kan de luchtstroom dus letterlijk verplaatst worden. Nog een extra voordeel van een eenvoudiger interieur: het maakt het voor Tesla minder ingewikkeld om te bouwen, en dat is net mooi meegenomen, als je ziet hoeveel auto's er al besteld zijn.”

Voor de kenners, hierbij extra technische gegeven: Tesla's middenklasser is 4,68 meter lang, 1,85 meter breed en 1,47 meter hoog. De standaarduitvoering weegt 1.609 kilogram. De uitvoering met langere actieradius (met meer accu's dus) weegt 1.730 kilogram. Standaard rolt de Model 3 op 18 "lichtmetalen 'Aero'-velgen. Wie 19" wil, betaalt 1.000 dollar extra. Hoeveel vermogen de motor levert, is niet bekend, maar de prestaties zijn prima. Model 3 gaat van 0 tot 96 km/u in 5,6 seconden en haalt een topsnelheid van 210 km/u.

Lees meer