Stuttgart, ‘de vuilste stad van Duitsland’, verbiedt dieselwagens: straks ook in Brussel?

In Stuttgart wordt het vanaf volgend jaar verboden om nog met een dieselwagen door het centrum van de stad te rijden. De maatregel wordt ingevoerd omdat ze er de uitstoot van schadelijke stoffen maar niet naar beneden krijgen. Brussel zou nog ‘vuiler’ zijn. Daarom willen Greenpeace en Frans Fierens (Cel Leefmilieu) een gelijkaardig verbod in onze steden. Is zoiets realistisch? Newsmonkey vroeg het aan Touring.

Dieselwagens worden vanaf volgend jaar verboden in het stadscentrum van de Duitse stad Stuttgart. Dat meldt de Duitse nieuwsomroep Tagesschau. “De gezondheid van burgers staat boven het recht op eigendom en de vrijheid van wagenbezitters”, oordeelt de rechter in Stuttgart. Jürgen Resch, topman van de milieu- en consumentenorganisatie Deutsche Umwelt-hilfe, sleepte twee jaar geleden de overheid van Baden-Württemberg voor de rechter omdat de Duitse deelstaat er niet in slaagt de uitstoot van fijnstof en schadelijke stikstofdioxiden (NO2) naar beneden te halen. Elk jaar opnieuw worden de beoogde luchtkwaliteitsnormen er overschreden. Daarmee is Stuttgart de ‘vuilste stad’ van Duitsland. De gevolgen van die hoge uitstoot zijn groot. Het lokt het hart- en vaatziekten uit en veel mensen kampen er met problemen aan de luchtwegen.

Resch wees dieselwagens aan als grote boeman en de rechter heeft hem gelijk gegeven. “Sinds 2010 slaagt de overheid er niet in om haar plicht na te komen om de uitstoot te beperken”, zei rechter Wolfgang Kern. “Een rijverbod (voor dieselwagens, red.) is wettelijk af te dwingen en is een proportionele maatregel.” “Dit is een duidelijke boodschap voor de autobouwers”, voegt Resch daaraan toe. “Vervuilende dieselwagens verkopen kan niet meer.”

“Upgrade onvoldoende”

Uit het Dieselgate-schandaal bij Volkswagen bleek dat Duitse autofabrikanten jarenlang gesjoemeld hebben met de uitstoot van hun wagens. De Duitse federale overheid en veel deelstaten hopen dat de opgelegde technische aanpassingen bij die auto’s voldoende zijn om die uitstoot tegen te gaan.

De rechter in Stuttgart is het daar niet mee eens. “Een rijverbod is de enige oplossing om de lucht in de stad te zuiveren. Gewoon de wagens upgraden, is niet genoeg.”

Brussel nog 'vuiler'

Brussel zou het qua luchtvervuiling nog slechter doen dan Stuttgart. Daarom gaan er nu ook bij ons stemmen op voor een gelijkaardig verbod. Dat schrijft dagblad De Morgen. Zo willen milieuorganisatie Greenpeace en Frans Fierens, directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu, tegen 2020 alle dieselwagens bannen uit Belgische steden. “Europa heeft de maximumgrens voor NO2 in 2010 op 40 mg per vierkante meter op jaarbasis gelegd. De Vlaamse Milieumaatschappij voert geregeld metingen uit en dan zien we dat we op veel plaatsen in Vlaanderen erboven zitten”, zegt Fierens.

Febiac, de federatie van de auto-industrie, is volledig tegen zo’n dieselban. Ook bij Touring zijn ze tegen. “Dat is niet realistisch”, laat Touring-woordvoerder Danny Smagghe aan newsmonkey weten. Hij noemt het voorstel van Greenpeace en Fierens “utopisch”. “Zoiets moet gepland worden en stap voor stap voorbereid worden. Je kan niet zomaar mensen op kosten jagen om een nieuwe wagen te kopen. De termijn is te kort en bovendien is het voorstel absoluut niet sociaal en zelfs dictatoriaal. Als zoiets ingevoerd wordt, moeten er meer alternatieven zijn. Trouwens, de auto-industrie evolueert constant. Fabrikanten zijn continu bezig om hun dieselauto’s op dat vlak te verbeteren.”

Smagghe benadrukt dat Touring wel voorstander is van groene initiatieven, “ook van de lage-emissiezones in Antwerpen”.

Lees meer