Boze Uber-chauffeurs manipuleren samen algoritmische prijzen, zo vind jij de goedkoopste rit

Uber-chauffeurs kiezen niet zelf hun prijs, die wordt via een algoritme berekend. Toch proberen chauffeurs door samen te werken de app te misleiden en de prijs te verhogen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de Warwick Business School en de Universiteit van New York.

Uber-chauffeurs werken samen om hun prijzen te doen stijgen. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers aan de Warwick Business School en de New York University. Ze interviewden Uber-chauffeurs uit Londen en New York en bekeken meer dan duizend blogposts op het Uber-netwerk UberPeople.net.

"Blijf uitgelogd tot de prijs piekt."

Op de blogwebsite lazen de onderzoekers onder andere deze conversatie:

  • Chauffeur A: "Jongens, blijf uitgelogd tot de prijs piekt."
  • Chauffeur B: "Uber zal ontdekken dat we het systeem manipuleren."
  • Chauffeur A: "Dat weten ze al langer want het gebeurt elke week. Er zullen nog massale deactivaties plaatsvinden. Wordt vervolgd."

Chauffeurs loggen allemaal tezamen uit zodat de prijs stijgt met de vraag naar Uber-taxi's. Wanneer de prijs op z'n hoogst is, kunnen chauffeurs terug inloggen en meer vragen voor een rit. Op die manier nemen ze de controle terug in eigen handen. Die opstand komt er omdat Uber niet helder communiceert over hoe beslissingen worden genomen. Chauffeurs kunnen voor hulp ook enkel bij een algemeen e-mailadres terecht.

Met z'n allen offline gaan

Uber-chauffeurs kiezen hun vraagprijs niet zelf, die wordt volgens een algoritme bepaald. De app verhoogt zijn prijzen wanneer de vraag groter is dan het aanbod "om meer potentiële chauffeurs aan te moedigen in hun wagen te stappen zodat er genoeg Uber-auto's beschikbaar zijn om de vraag te kunnen beantwoorden." Chauffeurs manipuleren dat algoritme door met z'n allen offline te gaan. Maar dat is niet alles. Uber-chauffeurs die de UberPOOL-functie inschakelen, zijn verplicht meer dan één klant op te pikken tijdens dezelfde rit. Hiervoor krijgen ze normaal gezien 30% commissie. Chauffeurs zetten nu deze UberPOOL-functie vaak aan, maar negeren verzoeken om extra klanten op te pikken. Zo krijgen ze met één klant toch de 30% commissie.

Goedkoopste rit?

Er zijn verschillende manieren om als klant de prijspieken te ontwijken. Uit een studie van North-Eastern University blijkt dat je al kan besparen door 5 minuten te wachten of een paar straten verder te gaan staan. De onderzoekers maakten valse accounts die zich op 43 aparte GPS-locaties bevonden. Uit hun onderzoek blijkt dat een piek in de prijs daalt na 5-10 minuten. De steden waar Uber gebruikt wordt, zijn opgedeeld in zones. Sommige van die zones zijn duurder. Het kan dus lonen om de straat over te steken naar een andere zone. Verder kan je ook andere taxiapps gebruiken. Lyft is een nieuwe app die niet via algoritmes werkt maar volgens first come first served. Ook Uber-chauffeurs rijden af en toe rond met deze apps als extra inkomst. Klanten vinden er nu soms goedkopere ritjes dan via Uber.

Lees meer