Facebook zet de aanval in op 2dehands.be en opent zélf een zoekertjesforum

Facebook begint in België met Facebook Marketplace. Dat is een forum waarop je zoekertjes kan posten om spullen te verkopen. Facebook wordt zo een directe concurrent van 2dehands.be.

Tweedehandsspullen zoeken of zelf verkopen, wordt binnenkort nog eenvoudiger dankzij Facebook. Dat schrijft De Tijd. “Met de dienst Marketplace kan je in minder dan 15 seconden een product te koop zetten via een smartphone of laptop”, klinkt het bij Facebook.

Marketplace bestaat sinds vorig jaar al in de VS, het VK en Australië. Op het Amerikaanse forum werden in de maand mei alleen al 18 miljoen zoekertjes geplaatst. De populairste categorieën zijn meubels, baby- en kinderspullen en vrouwenkleding. Nu breidt de dienst uit naar zeventien Europese landen, waaronder dus ook België. Anders dan bij 2dehands.be zal het bij de Facebook-applicatie enkel mogelijk zijn om in je eigen land producten te kopen.

Wel zal Facebook enkel te werk gaan als forum. Als een koper en een verkoper een deal willen sluiten, moeten ze zelf de details zoals de betaling, de levering en de afhaling regelen. Dat betekent ook dat Facebook geen commissie neemt op de transacties, iets wat sommige tweedehandssites wel doen. Facebook zal ook niet tussenkomen als er iets fout loopt in de transactie zoals Amazon en eBay wel doen. Wel zal het de marktplaats in het oog te houden om misbruik en overtredingen snel te herkennen en te verwijderen.

Gespecialiseerde groepen

Tegenwoordig zijn er talloze openbare en geheime Facebook-groepen, waar al spullen verhandeld worden. Wereldwijd komen maandelijks meer dan 550 miljoen mensen een kijkje nemen in zo’n groepen. Eén van de grotere groepen in ons land is ‘Uitverkoop’, waar je tweedehandskleding kan vinden. In de groep zitten momenteel 68.692 leden en dagelijks komen er nieuwe mensen bij. De groep werd in 2011 opgericht door Britt Van Damme.

“Een groep op Facebook vergemakkelijkt voor veel geïnteresseerden het aan- en verkopen van spullen”, zegt ze in De Tijd. “Vooral omdat iedereen toch op Facebook zit.” Ze beheert de groep samen met een vijftal vriendinnen, omdat er veel werk bij komt kijken om de duizenden leden en honderden zoekertjes te beheren. Marketplace wil de handel in al die groepen nu verzamelen in een aparte ruimte in de Facebook-app. Daardoor zullen dit soort groepen op termijn overbodig worden.

6,2 miljoen belgen

Wel zal Facebook meer advertenties plaatsen, die hen geld opbrengen. Ook gaat Facebook de strijd aan met eBay, dat in België eigenaar is van 2dehands.be. Laatst heeft die nog tweedehandssite kapaza.be gekocht. Daardoor lijkt er in België een duopolie te ontstaan, waarbij kleinere spelers zich vooral op niches zullen moeten richten.

Ook het gebruik van 2dehands.be is gratis. De website krijgt dagelijks zo’n 700.000 bezoekers en haalt zijn inkomsten uit advertenties. “We hebben een groot bereik en we zagen de voorbije drie maanden het aantal geplaatste zoekertjes met 50 procent toenemen”, zegt Petra Baeck van 2dehands.be. Toch is het afwachten of de website de advertentiemachine van Facebook zal overleven.

Een andere troef van Facebook: al 6,2 miljoen Belgen hebben een account. Facebook voelt betrouwbaar aan omdat zowel verkoper als koper meer informatie over zichzelf vrijgeeft dan op andere platformen. “Je kan meteen zien met wie je spreekt en hun identiteit controleren”, zegt Van Damme.

Inspiratie bij Chinezen

Facebook begint met deze move meer te lijken op de Chinese berichtenapp Wechat. Die app domineert de Chinese markt en wordt gebruikt voor alles, gaande van berichten, over het oproepen van een taxi, tot het kopen van vastgoed. Het heeft miljoenen accounts van merken, beroemdheden en zelfs ziekenhuizen, die mobiele betalingen via de app kunnen ontvangen. Mogelijk heeft Facebook zijn mosterd gehaald bij zijn Chinese tegenhanger om zijn gebruikers stilaan voor alles aan zijn app te binden.

Lees meer