Snapchat en Instagram FTW! Tieners zullen steeds minder op Facebook zitten

Amerikaanse tieners en adolescenten zitten steeds minder op Facebook. Dat zegt een betrouwbaar onderzoek van eMarketer. Ook bij ons is Facebook intussen al ingehaald door Snapchat. Het begin van het einde voor de koning van de sociale media?

De marktonderzoeker eMarketer, een autoriteit op het vlak van prognoses over mediagebruik, verwacht dat Facebook in 2017 14,5 miljoen Amerikaanse gebruikers tussen 12 en 17 jaar zal hebben. Dat zou een daling van 3,4 procent zijn ten opzichte van 2016. Eerder werd nog nooit een daling in het Facebook-gebruik voorspeld bij eender welke demografische groep in de VS. Zal Facebook uiteindelijk zijn grote invloed en relevantie verliezen zoals MySpace, Netlog en zelfs Twitter?

Snapchat en Instagram

Tegenwoordig zitten tieners en jonge twintigers vooral op apps, die ontworpen zijn voor de smartphone. De toppers zijn Instagram, dat in handen is van Facebook, en Snapchat. Het onderzoek van eMarketer stelt dat er dit jaar al meer jonge Amerikaanse gebruikers op Snapchat zullen zitten dan op Facebook. In de leeftijdscategorie van 12 tot 17 jaar zouden 15,8 miljoen Amerikanen op Snapchat zitten en 14,5 miljoen op Facebook. In de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar, die erg interessant is voor adverteerders, zal Facebook met 14,5 miljoen Amerikaanse gebruikers ook aan invloed verliezen tegenover Snapchat met 15,8 miljoen Amerikaanse gebruikers.

Maar dat is nog niet alles: eMarketer voorspelt dat er een generatie aankomt die helemaal niet op Facebook zal zitten. Say what? Tegen 2021 zou het percentage Amerikaanse tieners, dat op Facebook zit, dalen van 82 naar 76 procent. Analist Oscar Orozco zegt dat jongeren steeds minder vaak en minder lang op Facebook zitten.

In Vlaanderen

Ook bij ons in Vlaanderen lijkt Snapchat bij de jeugd steeds populairder te worden. 'Apestaartjaren', een onderzoek naar het mediagebruik van Vlaamse tieners (12 tot 17 jaar), stelde in 2015 dat Facebook bij ons een aandeel van 76 procent had. Voor Snapchat was dat in diezelfde leeftijdsgroep 70 procent. De kans is groot dat de verhoudingen ondertussen veranderd zijn en dat Snapchat Facebook ingehaald heeft bij die leeftijdscategorie. Hoe groot Instagram bij die leeftijdsgroep is, werd niet vermeld.

De tentakels van Zuckerberg

Met meer dan twee miljard gebruikers blijft Facebook voorlopig met grote voorsprong het grootste sociale media-platform. In totaal heeft Snapchat zo’n 255 miljoen gebruikers en Twitter zo’n 330 miljoen. In het totale bereik en bij oudere gebruikers blijft de website groeien. Ook heeft Facebook zich goed aangepast voor mobiel gebruik via de smartphone of tablet en voor berichtenapps, die vaak veel weghebben van Snapchat. Bovendien heeft Facebook naast Instagram (700 miljoen actieve gebruikers per maand) ook WhatsApp in handen (één miljard gebruikers per dag). Ook gebruiken meer dan één miljard mensen de berichtendienst Messenger van Facebook, dat intussen tot een apart merk uitgegroeid is.

Voor CEO Mark Zuckerberg is het nu dus belangrijk om die nieuwe platformen even winstgevend te maken als Facebook zelf. Advertenties zijn alomtegenwoordig op Instagram en Messenger en het ziet er naar uit dat WhatsApp binnenkort niet meer reclamevrij zal zijn. Nochtans beloofde Zuckerberg in 2014, toen hij WhatsApp overkocht voor 19 miljard dollar, dat de app advertentievrij zou blijven.

Lees meer