Al vanaf 2020 naar radicaal groene bedrijfswagens? Regeringspartijen hebben voorstellen klaar

Geen bedrijfswagens met vervuilende diesel- en benzinemotoren. Enkel nog wagens op elektriciteit of gas in het wagenpark van ondernemingen, dat is wat Open Vld voorstelt. Eerder had CD&V ook al een redelijk radicaal voorstel ingevoerd. Open Vld wil daar vanaf 2020 mee beginnen, CD&V wil vanaf 2025 alleen nog elektrische bedrijfswagens.

De dieselmotoren zitten al langer in de hoek waar de klappen vallen: fiscaal is het minder en minder interessant om met diesel te rijden. De accijnzen gingen de afgelopen jaren steeds feller omhoog, waardoor diesel veel minder goedkoop is geworden ten opzichte van benzine. En ook de inschrijvingstaksen gingen omhoog. Geen toeval, de regering wil doelbewust het fiscale voordeel van diesel verminderen.

Maar nu wil Open Vld verder gaan. In De Morgen kondigt hun arbeidsspecialist Egbert Lachaert aan dat hij alle bedrijfswagens binnen tien jaar helemaal groen wil maken: geen enkele diesel of benzine meer.

Die bedrijfswagens zijn een enorme hefboom in België. Ze maken zo'n 15 procent uit van heel het wagenpark, met 830.500 voertuigen op een totaal van 5,56 miljoen personenwagens. Bovendien is het een motor om héél het wagenpark te vernieuwen, want die leasewagens zijn bijna altijd nieuw, en komen dan na 4 jaar op de markt van tweedehandswagens.

Bedrijfswagens hebben vandaag een enorm fiscaal voordeel: werknemers worden veel minder belast op het netto voordeel van zo'n wagen dan op hun gewoon loon. Voor veel bedrijven en hun personeel is het dus interessant om, vanaf een bepaald loon, een wagen erbij te geven.

Zijn bedrijfswagens de oplossing?

Vraag is of dat systeem überhaupt nog lang interessant moet blijven. Want het bezit van een wagen is steeds minder logisch: het overgrote deel van de tijd wordt die wagen niet gebruikt, maar staat die gewoon op de parking. Met zelfrijdende wagens wordt het veel interessanter om enkel gebruik te maken van zo'n voertuig op het moment dat je hem nodig hebt: de kost van een wagen gaat dan spectaculair omlaag.

Zo ver gaat Lachaert zeker niet: hij rekent erop dat de bedrijfswagen als concept nog wel even zal bestaan. Maar vanaf 2022 wil hij het fiscale voordeel voor vervuilende bedrijfswagens elk jaar met 20 procent doen verminderen. En binnen 10 jaar is er dan geen enkel voordeel meer voor die diesel- of benzinemotoren. De revolutie zou dus wel al vrij snel kunnen ingaan, want wie bestelt er binnen enkele jaren dan nog die klassieke motoren, als hij of zij een bedrijfswagen kiest?

Het voorstel komt zeker op tafel bij de coalitiepartners: N-VA en CD&V willen erover praten. Vraag is of CD&V al niet eerder was met een soortgelijk voorstel. Hun specialist Robrecht Bothuyne stelde begin dit jaar in het Vlaams parlement quasi hetzelfde voor: alle leasewagens verplicht elektrisch maken.

Het zou een radicale verschuiving zijn. Want vorig jaar was slechts 0,28 procent van alle nieuwe wagens die werden ingeschreven elektrisch. Bothuyne is overigens ambitieuzer dan Lachaert. CD&V wil al vanaf 2025 alleen nog elektrische of andere zero-emissievoertuigen aanbieden.

Lees meer