Zou jij betalen voor een app waarop je toch nog reclame moet zien? Dat is wel wat de nieuwe Stievie vraagt

We kunnen intussen al even genieten van digitale tv en de extra perks die daar bij horen: doorspoelen bij het stuk dat je al gezien hebt én bij reclame. Maar volgens Peter Bossaert, CEO van Medialaan waartoe ook VTM behoort, kan het zo niet langer. Volgens hem moeten we terug naar een reclame-inkomstenmodel. Via Stievie bijvoorbeeld, de app waarop je de belangrijkste Vlaamse zenders kan bekijken. Binnenkort dus terug naar het stenen tijdperk van de reclame.

"Het reclamemodel op de digicorder moet worden hersteld", zei Peter Bossaert, één van de topmannen bij VTM op de voorstelling van het najaar van VTM. Lees: gedaan met doorspoelen na een digitale opname. Of dat is toch de bedoeling. Want, volgens Bossaert, het huidige model is niet houdbaar. Da's geen nieuwe mening, bij de invoering van digitale tv klonk er al een pessimistische ondertoon. Maar is een terugkeer naar drie keer vijf minuten reclame per uur wel haalbaar?

In tijden van Netflix blijven de grote zenders bestaan. VTM doet dat onder andere door Stievie, de app waarmee je naar VTM, Vitaya, Q2 en VTM KZoom kan kijken. Gratis en online, maar wel live. Stievie premium, dat vorige week werd gelanceerd, laat ook uitgesteld kijken toe, maar is natuurlijk wél te betalen. 9,99 euro per maand én, zo blijkt, daar komt ook reclame bij kijken.

De prehistorie op je tablet

Een paar minuten gepersonaliseerde reclame, daar komt behoorlijk wat reactie op. Want wie al abonnementsgeld betaalt, ongeveer de prijs van een Netflixabonnement, wil daar helemaal geen reclame meer bij. De digitale revolutie heeft de tv-kijker daar lichtjes allergisch aan gemaakt. Reclame was al de nummer één ergernis in het tv-landschap, terugkeren naar een verplicht, onskipbaar reclamemoment voelt als de prehistorie opnieuw introduceren.

Bossaert noemt het systeem "een elegante oplossing voor zowel kijker als adverteerder", maar de kans dat de kijker daar ook zo over denkt, lijkt ons eerder klein. Stievie mag dan wel handig zijn, zeker online zijn we maar al te blij om die reclameseconden zo snel mogelijk weg te klikken. En wat de distributeurs betreft: ook Telenet biedt bijvoorbeeld Netflix aan.

Spotify Premium

En dat is het 'm net: met de relaunch van Stievie pikt de Medialaan in op die generatie die klassieke tv beu is. Maar zij betalen voor een reclamevrije omgeving: dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom Spotify Premium zo goed werkt. Zelfs YouTube heeft in andere landen een betalende editie, die z'n gebruikers de moeite bespaart om om de vijf voet van adblocker te veranderen.

Voor Stievie betaal je 9,99 euro per maand. Daarmee bekijk je 14 (grotendeels Vlaamse) zenders, kan je tot zes dagen terugkijken én, wel een aantrekkelijke factor, afleveringen bewaren om later offline te bekijken. Ze hebben aan de Medialaan dus toch even het oor te luisteren gelegd bij die andere streaminggigant.

Het is dus zeker niet zo dat het concept van Stievie zo vreselijk is, integendeel. Zoals Bossaert zelf aangaf: er zit nog behoorlijk wat groei in het segment, zéker voor Vlaamse tv. Met de populariteit van Familie en Vlaamse fictie in het achterhoofd, kan Stievie een succes worden. Maar verplichte reclame: da's een fenomeen uit de oertijd. Gaan we met z'n allen terug naar de grot voor 9,99 per maand, ad-inclusive? Watch tv your way? We zullen zien.

Lees meer