De Lijn hervormt: minder kronkelbussen maar meer overstappen. Ehm, hoera?

De Lijn gaat alweer een aanpassing doen en zichzelf hervormen. De Lijn gaat werken 'in laagjes', schrijft De Morgen nadat de krant het nieuwe hervormingsplan van De Lijn kon inkijken. Passagiers moeten via verschillende vervoersmiddelen geraken op grote bus- of tramlijnen. Het handige is dat De Lijn ook een soort taxiservice zal aanbieden, maar passagiers zullen wel vaker moeten overstappen. 

De Lijn durft ons wel vaker te verrassen met hun veranderingen. Maar als De Lijn zich houdt aan haar belofte, kan deze hervorming wel enkele voordelen hebben. Het openbaar vervoer bestaat uit drie laagjes, volgens De Morgen. De bovenste laag is het treinnet van de NMBS. Daarna komt het kernnet van bussen en trams en daarnaast wordt het openbaar vervoer vervolledigd met het aanvullende net, het zogenaamde ‘vervoer op maat’. Dat laatste is vooral een belangrijke in de hervorming van De Lijn.

Kleine dorpjes

Het is vooral de bedoeling om geen grote bussen door bepaalde dorpen en wijken te laten rijden. Voor deze streken zou De Lijn een soort van overkoepelende taxicentrale willen oprichten.

“Bij het kernnet moet je denken aan snelle corridors tussen belangrijke centra of in de steden”, legt directeur-generaal van De lijn Roger Kesteloot uit aan De Morgen. Iedereen zou via het aanvullende net, op een snelle corridor moeten geraken dankzij het zogenaamde vervoer op maat. “Nu kronkelt een bus op weg naar de stad nog al te vaak langs omliggende dorpen en wijken om zoveel mogelijk mensen op te pikken. Wij willen directe lijnen creëren.”

Het aanvullende net zorgt ervoor dat mensen naar een bepaalde bus- of tramlijn worden gebracht. In bepaalde dorpen en wijken is er weinig potentieel voor een busverbinding met een reguliere lijn die niet te verantwoorden is, zegt Kesteloot. Volgens hem spreekt men dan over 'vervoer op maat'. Voorlopig worden daar belbussen voor gebruikt, maar hij gelooft dat er betere initiatieven bestaan.

Meer overstappen

Kesteloot geeft wel toe dat de passagiers vaker zullen overstappen. In plaats van eerst een 'kronkelbus' te nemen, zal je eerst een bus, taxi of fiets moeten nemen om bij de hoofdlijn naar de stad te geraken. Verkeersdeskundigen geloven dat vaker overstappen een grote drempel is voor potentiële reizigers. Maar De Lijn denkt dat er geen probleem zal zijn als ze de overstappen kunnen garanderen.

We zullen zien of De Lijn haar woord houdt.

Lees meer