Gent en Antwerpen voeren eindelijk Citypass in: 60 euro per maand voor combinatie van bus, tram en trein

Er is al jarenlang sprake van, maar nu is de Citypass eindelijk een feit. Antwerpen en Gent bieden als eerste steden in Vlaanderen een gecombineerd abonnement aan voor bus, tram en trein. Voor 60 euro per maand zal je zo alle openbaar vervoer kunnen gebruiken in de stad. 

Na Charleroi en Luik, en een variant in Brussel, is het eindelijk de beurt aan Vlaanderen. Na meer dan tien jaar palaveren, krijgen we eindelijk ook in twee steden een Citypass. Met die pas, die gewoon in je Mobibkaart zal vervat zijn, mag je bus, tram en trein nemen binnen je eigen agglomeratie en dat voor 60 euro per maand, dat meldt De Morgen. Die 60 euro is het standaardtarief. Mogelijke bijkomende kortingen, zoals voor senioren of studenten, zullen pas in oktober bekendgemaakt worden.

Zowel bij de belangenvereniging TreinTramBus als bij de steden reageren ze positief. Voor Gent is het zeer welgekomen, nu met de invoering van het circulatieplan het autoverkeer in de stad beperkt is en vooral met openbaar vervoer moet gewerkt worden. Antwerpen wil dan weer nog een stap verder gaan. Zij willen het abonnement nog uitbreiden naar taxi's en deelfietsen en -auto's, en dat onder de noemer 'Mobility-as-a-Service'-plan, of MaaS.

"Enkel nuttig als je binnen agglomeratie blijft"

De Citypass is echter wel alleen maar nuttig voor wie binnen de agglomeratie blijft, dat zegt ook Tom Van Der Vreken, woordvoerder van De Lijn. "Het is niet de bedoeling dat je bij het pendelen van, bijvoorbeeld, Antwerpen naar Gent dan een Citypass gebruikt", stelt Van Der Vreken. "Enkel voor wie binnen de agglomeratie blijft, is zo'n Citypass nuttig." De vraag die velen nu stellen, is uiteraard hoe groot we die 'agglomeratie' moeten zien. Want om je binnen de stad te verplaatsen, gebruik je maar amper een trein. En dan is een gewoon abonnement op De Lijn, dat 47 euro kost en waarmee je over heel Vlaanderen de bus en tram kan nemen, veel goedkoper. Maar die agglomeratie blijkt heel uitgebreid te zijn. Zo zitten ook de stations Antwerpen-Berchem, -Zuid en bijvoorbeeld ook Zwijndrecht nog binnen de agglomeratie Antwerpen.

Over het nut van het abonnement bestaat er geen twijfel. Maar de prijs van 60 euro per maand zal ongetwijfeld veel mensen afschrikken. Wie dagelijks de trein neemt, zal, binnen de eigen agglomeratie, waarschijnlijk goedkoper af zijn. Gebruik je echter maar sporadisch de trein of zijn het vaak kortere ritten, dan lijkt die 60 euro wel veel.

Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) meent dan ook dat dat tarief nog herbekeken moet kunnen worden. "We vinden dit een heel goed instrument", laat hij aan De Morgen weten, "maar het zou spijtig zijn mocht het niet gebruikt worden omwille van de prijs. Ik hoop dan ook dat beide vervoersmaatschappijen bereid zullen zijn om die te herbekijken, mocht het nodig zijn."

Lees meer