Vannacht worden de Emmy's uitgereikt, en deze serie moet van ons de hoofdprijs winnen

Vannacht worden de Emmy Awards uitgereikt. Dat zijn de Oscars voor televisieseries. Zeven series zijn genomineerd voor de belangrijkste prijs, de Emmy voor beste dramareeks. Daar is voor één keer geen Game Of Thrones bij, omdat het zevende seizoen dit jaar te laat begon. Wie verdient er dan wel om te winnen? De twee bingewatchers van newsmonkey, Geert Verheyen en Günther Brants, hebben de zeven genomineerden bekeken en gerangschikt.

1. The Crown

*Netflix

Een serie van Netflix over het leven van Queen Elizabeth II. Het eerste seizoen gaat over de piepjonge Queen die noodgedwongen haar overleden vader moet opvolgen. We zien haar plicht tegenover haar land voortdurend botsen met haar gezinsleven.

Günther: Mocht deze serie een film geweest zijn, dan had The Crown een hele reeks Oscars in de wacht gesleept. Voor mij ligt The Crown nek-aan-nek met Westworld, maar de acteerprestaties geven de doorslag. Het is zowat de duurste serie die Netflix ooit gemaakt heeft en dat zie je er echt aan. Het oog voor detail is ongelooflijk, zeker als je weet dat ze hiervoor Buckingham Palace uiteraard niet mochten afhuren. Zelfs Westminster Abbey moest tijdens de aflevering over het huwelijk van de Queen vervangen worden door een andere kerk.

Als je dacht dat een reeks over royalty je nooit zou kunnen boeien, dan is The Crown het bewijs van het tegendeel. Hiermee verdient Netflix om voor het eerst een echte prijs van de grote jongens af te snoepen. En geef Claire Foy dan ook maar de Emmy voor de beste actrice.

Geert: Het bewijs dat er rekening dient te worden gehouden met Netflix zit in de genomineerden voor deze categorie, waarbij Netflix de helft van de genomineerden levert. Nooit eerder hebben we zo genoten van Britse degelijkheid als tijdens The Crown. Je kan je ogen uitkijken aan de kostuums en de weelderige decors, maar de show wordt gestolen door Claire Foy die als prinses en daarna koningin Elisabeth als een fris briesje door The Crown waait.

2. Westworld

*HBO

© HBO

Westworld is een amusementspark voor de beter bemiddelden onder ons. Daar kunnen ze zich naar believen uitleven in een soort nagebouwd Wilde Westen en mogen ze drinken, moorden en neuken zoveel ze maar willen zonder dat ze daar ooit verantwoordelijk voor zullen worden gehouden.

Geert: HBO lanceerde Westworld om een soort van opvolger van Game Of Thrones te worden, maar daarvoor is de reeks te moeilijk in een hokje te stoppen, te veelzijdig en misschien ook wel te filosofisch.

Veel over de inhoud vertellen zou zonde zijn, al willen we wel nog zeggen dat we tijdens het kijken van de ene verrassing in de andere vielen én veel hebben nagedacht over vrije wil en wat het betekent om een mens te zijn. En een pluim hebben we nog voor de uitstekende cast (met onder andere Evan Rachel Wood en Ed Harris) én de soundtrack van Ramin Djawadi.

Günther: HBO had dringend nood aan een topserie die eens niet Game Of Thrones heet. Westworld doet mij er terug aan herinneren waarom we vroeger altijd zo uitkeken naar een nieuwe HBO-reeks. Een mysterieus verhaal waar je kop noch staart aan krijgt en dat zich beetje bij beetje blootgeeft.

Als Westworld deze Emmy verdient, dan is het wel dankzij Dolores. Zij is een personage waar je van gaat houden, en voor wie je hart gaat bloeden als het minder goed gaat. Ze wordt schitterend vertolkt door Evan Rachel Wood, die dus ook meedingt naar de Emmy voor beste actrice. Maar als er een Emmy voor personages bestond, dan was er wat mij betreft geen concurrentie voor de geweldige Dolores. Heerlijk ook om Anthony Hopkins (79) op zijn leeftijd nog eens zo te zien schitteren.

3. Better Call Saul

*Netflix/AMC

© Netflix

De geslaagde spin-off van Breaking Bad, waarin we het leven van advocaat Saul Goodman volgen voor die Walter White leerde kennen. En we zien doorheen de seizoenen ook de personages uit Breaking Bad opduiken.

Günther: Wijn wordt vaak beter met de jaren, en dat is zeker ook het geval voor Better Call Saul. Het derde seizoen was zo goed dat het bij momenten Breaking Bad zelfs kon overtreffen. Maar wat mij echt doet houden van deze serie is dat de makers erin geslaagd zijn om die heerlijke sfeer uit de originele reeks te behouden - meer dan ooit zelfs in dit genomineerde seizoen. Als Walter White plots zou binnenwandelen - en misschien gebeurt dat binnenkort wel - gaan we daar probleemloos in mee.

Outsider voor deze Emmy, maar Breaking Bad heeft ook pas voor de laatste twee seizoenen de hoogste prijs gewonnen. En ik zou het Saul Goodman, ofwel Bob Odenkirk, zo hard gunnen.

Geert: De spin-off die al lang geen spin-off meer is. Better Call Saul maakt gebruik van dezelfde intelligentie als in Breaking Bad, hetzelfde oog voor detail, dezelfde grensverleggende beeldtaal en begrijpt evenzeer de kracht van stilte en traagheid. Bob Odenkirk blijft de show stelen als Jimmy McNulty en het zit ‘m in het voorbije seizoen allesbehalve mee. Hij blijft ruziën met zijn broer, wordt geschorst, moet zijn advocatuur noodgedwongen pauzeren en zoekt dan naar andere manieren om het geld te laten binnenkomen.

Dat levert dit seizoen scènes op waardoor we medelijden krijgen met Jimmy, maar het zijn ook scènes waarin Odenkirk zijn verleden als komiek kan aanspreken, zonder het geheel in het belachelijke te trekken.

4. Stranger Things

*Netflix

© Netflix

Een dorpje in de jaren 80 waar nooit iets spannends gebeurt, tot op een dag een jongen spoorloos verdwijnt. En dan volgen de mysterieuze gebeurtenissen elkaar op. Zeker wanneer plots een heel bizar jong meisje in het verhaal komt.

Geert: We zijn een kind van de jaren 80 dus ook wij zaten te kirren van genot bij de invloedenhutsepot die Stranger Things was en het gevoel van nostalgie dat we bij de serie kregen. Maar een hit scoor je nooit alleen met nostalgie alleen. Stranger Things was een ode aan films die we in onze jeugd zagen, zoals Poltergeist, It en E.T. , maar tegelijkertijd zorgden de broers Duffer dat er ook in deze serie voldoende te beleven viel om van achterover te vallen en benieuwd naar te zijn.

Daarnaast waren de kindacteurs niet irritant (zoals kindacteurs meestal zijn), maar speelden ze zonder uitzondering met naturel. En Millie Bobby Brown als Eleven was zelfs niet minder dan een revelatie.

Günther: Op het eerste gezicht is dit een serie zoals er de laatste jaren al veel gemaakt zijn, maar Netflix is steeds meer een kwaliteitslabel geworden. En daardoor steekt Stranger Things ook in het horror-mysteriegenre ver boven de rest uit. Een reeks waar je zo snel mogelijk het vervolg van wil zien. Heerlijk om die sfeer uit de jaren 80 nog eens te proeven, en een dikke pluim ook voor de acteerprestaties van de kinderen in deze reeks.

Knap dat deze serie genomineerd is, maar beste drama hoeft Stranger Things nog niet te winnen. Geef de reeks nog een paar seizoenen, er zouden er naar verluidt vier komen. We hebben er alle vertrouwen in dat de bedenkers hier geen Lost-fiasco van gaan maken, en dat de serie nog beter gaat worden.

5. House Of Cards

*Netflix

Cover image

© Netflix

Frank Underwood is een politicus die over lijken gaat om de ladder in Washington DC te beklimmen. Net als een poppenspeler heeft hij alle touwtjes stevig in handen. Daarbij is zijn vrouw Claire Underwood veel meer dan alleen een partner. Een serie vol politieke intriges in het machtigste land ter wereld.

Günther: Net zoals Game Of Thrones ieder jaar een hoogtepunt voor HBO is, tellen we op Netflix af naar het vervolg van House Of Cards. Het is bewonderenswaardig hoe een reeks over politiek zo'n sterke fictie is geworden. En dat de makers hun inspiratie bij de werkelijkheid zoeken, is al lang geen geheim meer. Dat maakt House of Cards ook na vijf seizoenen nog heel herkenbaar.

Maar zoals ieder jaar zal deze serie wel een beetje tekort schieten om de grootste prijzen te winnen. Tenzij Frank Underwood daar een stokje voor steekt natuurlijk. Ook voor mij door de concurrentie enkel een sterke outsider. Knap wel hoe de serie jaar na jaar deze nominatie blijft pakken. Als de Emmy's een regelmatigheidscriterium waren, dan mocht Frank Underwood vannacht met een beeldje in z'n handen komen speechen.

Geert: De algemene teneur was dat het vijfde seizoen van House Of Cards toch wat te soft was omdat er anno 2017 nu eenmaal een grotere clown in het echte Witte Huis zit. En het kan wel kloppen dat House Of Cards ons dit seizoen niet erg heeft verbaasd, maar dat is dan alleen maar omdat ze élk seizoen de lat al hoog legden.

Er wordt nog altijd op een torenhoog niveau geacteerd en het wordt nog altijd aangeraden om je aandacht bij de reeks te houden, want tussendoor even Twitter checken en je bent de draad kwijt. Bovendien wordt wel net in dit seizoen de feilbaarheid van het democratisch systeem aangekaart. Toeval of niet?

6. This Is Us

*NBC

This Is Us is een reeks over grote emoties die er steeds in slaagt om nét aan de juiste kant van de balans te blijven en niet te cheesy wordt. De serie springt heen en weer in de tijd en vertelt het verhaal van twee broers en een zus. This Is Us gaat over veel, over familie en over roots, maar ook over aanvaard willen worden, over angsten, twijfels en over verlies.

Geert: This Is Us was de verrassing van het voorbije televisieseizoen, zowel voor kijkers als voor critici. En dat is toch bijzonder voor een reeks die een cynicus makkelijk opzij zou kunnen zetten als 'melig'. Ook wij hadden nog twijfels na het zien van de eerste trailer die werd vrijgegeven in het voorjaar van 2016, maar tegelijkertijd waren we wel benieuwd, want dit zou wel eens iets moois kunnen worden. Het is gelukkig dat laatste geworden.

This Is Us is vooral heel erg eerlijk en oprecht, veel meer dan het melig is en zit – door zijn veelheid aan verhalen in heden en verleden – een stuk complexer in elkaar dan het op het eerste zicht lijkt. Het zou ons verbazen als This Is Us ook effectief zou winnen, daarvoor is het te niche en misschien ook toch net een stukje te melig, maar wel fijn dat de serie in het rijtje staat!

7. The Handmaid's Tale

*Hulu

© Hulu

Een wereld waarin vruchtbare vrouwen gewoon wandelende baarmoeders zijn, waar vrouwen geen rechten hebben en enkel plichten. Offred is een vrouw die een kind moet baren voor officier Fred en z'n steriele vrouw, in een dystopische wereld die lijkt op Hunger Games voor volwassenen. Maar de revolutie is dichter dan ze denkt.

Geert: Zonnig is de realiteit niet in The Handmaid’s Tale. De serie speelt zich af in een dystopische toekomst waarin vrouwen hun rechten hebben verloren. Vrouwen zijn geen persoon meer, maar bezit. Het aantal vruchtbare vrouwen is door vervuiling en straling sterk afgenomen en de weinige vruchtbare vrouwen die er nog wel zijn (zoals ook het hoofdpersonage) worden toegewezen aan commandanten.

Toch is het leven van een Handmaid (een vruchtbare vrouw) beter dan die van de andere vrouwen die naar koloniën worden gestuurd om giftig afval op te ruimen, waardoor ze korte en pijnlijke levens leiden. The Handmaid’s Tale is gebaseerd op een boek uit 1985 en hoe eng de serie ook aandoet, de allerengste gedachte is dat het toekomstbeeld dat geschetst wordt ook niet helemaal ondenkbaar is…

Günther: Voor mij het bewijs dat de toekomst van tv kijken meer dan ooit begonnen is. In het jaar dat Netflix hoopt te winnen, duikt ook een serie van Hulu op. Dat is nog zo'n streamingsdienst waarop je films en series kunt bekijken. Winnen zou verrassend zijn, maar je weet natuurlijk nooit. Bij sommige bookmakers staat The Handmaid's Tale helemaal bovenaan.

Laat het ook een signaal zijn voor Amazon om het niveau van zijn tv-dienst te verbeteren, want de komende jaren zouden ook zij moeten kunnen meedingen naar deze Emmy.

Bookmakers

Het is dit jaar heel moeilijk te voorspellen wie deze Emmy gaat winnen. Onze favorieten zijn dus The Crown en Westworld, en die staan ook heel vaak bovenaan bij de bookmakers. Maar ook The Handmaid's Tale is niet kansloos. En nog een serie die vaak op de eerste plaats gezet wordt is Stranger Things. Het wordt dus heerlijk spannend vannacht!

Andere Emmy's om in de gaten te houden:

BESTE COMEDYREEKS:

  • Atlanta
  • Black-ish
  • Master of None
  • Modern Family
  • Silicon Valley
  • Unbreakable Kimmy Schmidt
  • Veep

BESTE ACTRICE IN DRAMAREEKS:

  • Viola Davis - How To Get Away With Murder
  • Claire Foy - The Crown
  • Elizabeth Moss - The Handmaid's Tale
  • Keri Russell - The Americans
  • Evan Rachel Wood - Westworld
  • Robin Wright - House Of Cards

BESTE ACTEUR IN DRAMAREEKS:

  • Sterling K. Brown - This Is Us
  • Anthony Hopkins - Westworld
  • Bob Odenkirk - Better Call Saul
  • Matthew Rhys - The Americans
  • Kevin Spacey - House Of Cards

BESTE ACTRICE IN COMEDYREEKS:

  • Pamela Adlon - Better Things
  • Jane Fonda - Grace and Frankie
  • Allison Janney - Mom
  • Ellie Kemper - Unbreakable Kimmy Schmidt
  • Julia Louis-Dreyfus - Veep
  • Tracee Ellis Ross - Black-ish
  • Lily Tomlin - Grace and Frankie

BESTE ACTEUR IN COMEDYREEKS:

  • Anthony Anderson - Black-ish
  • Aziz Ansari - Master of None
  • Donald Glover - Atlanta
  • William H. Macy - Shameless
  • Jeffrey Tambor - Transparent
  • Zach Galifianakis - Baskets

Lees meer