Life Is Strange 2: kan de prequel het origineel overtreffen?

Een sequel is altijd een risico, ook voor een game. En als je die dan nog eens laat ontwikkelen door iemand anders, dan is de onzekerheid nog groter. Of misschien waait er dan net een frisse wind door het spel? Square Enix koos voor Life Is Strange: Before the Storm voor Deck Nine, en wat ons betreft was dat zeker een goede keuze. Misschien kan het geheel zelfs beter worden.

We noemen het een sequel, maar eigenlijk is prequel een juistere benaming. Dit verhaal speelt zich immers een paar jaar voor de eerste game af. In de eerste aflevering speel je met Chloe voor Max, het hoofdpersonage uit deel één, terugkeert naar Arcadia Bay. Het is dus wel een voordeel als je de eerste game gespeeld hebt. Noodzakelijk is dat zeker niet, maar het geeft spelers wel een extra dimensie, aangezien je dingen kunt herkennen die later nog moeten gebeuren.

Vriendschap

Wie de game kent, weet dus al wie Chloe Price is. De rebelse vriendin van Max is alleen achter gebleven sinds die laatste verhuisd is. Veel contact hebben ze niet meer, en dat neemt Chloe haar vriendin kwalijk. In dit spel zie je haar dan ook als een meisje dat volledig op het verkeerde pad dreigt terecht te komen. Zo sluipt ze in het eerste hoofdstuk langs de security van een stevig rockconcert naar binnen. Je leert dat ze zich inlaat met een wietdealer, en dat ze eigenlijk een fikse schuld bij hem heeft staan.

Maar ze loopt ook meteen een nieuw hoofdpersonage tegen het lijf. Door het verhaal duurt het wel even voor Chloe en Rachel Amber echt met elkaar in contact komen, maar daarna groeit er een diepe band tussen hen. Daar gaat deze aflevering van Life Is Strange dan ook in hoofdzaak over. Het verklaart ook de vrij melige trailer die de makers een tijdje geleden verspreid hebben. Maar of je die goed vond of niet, het spel maakt de verwachtingen meer dan waar. Misschien komt het allemaal wat traag op gang, maar het verhaal moet zich dan ook kunnen zetten. In de loop van de episode wordt het echter steeds beter.

Fel verbeterd

Sommige locaties zullen fans van de game heel bekend lijken. Maar je ziet grafisch toch ook wel een aantal verbeteringen. De eerste game kreeg bijvoorbeeld al eens kritiek over de povere lipsyncing, maar dat is in deze prequel stukken beter geworden. Wie houdt van stevige rockmuziek zit ook goed, want muzikaal zit deze game heel goed in elkaar.

Uiteraard bepaal je zelf een beetje hoe lang je met een aflevering bezig bent. Je kan in een bepaalde ruimte echt alles gaan uitpluizen. Blader bijvoorbeeld maar eens door het dagboek van Chloe om meer verhaalelementen te leren kennen. Op sommige momenten zal het opnieuw belangrijk zijn wat je zegt of doet. Die actie kan consequenties hebben voor de rest van het spel. Chloe gebruikt ook graag graffiti, en die spuit ze dan ook op allerlei objecten die ze tegenkomt. Wij krijgen als speler de kans om te kiezen welke tekst of afbeelding ze precies achterlaat.

Conclusie: 8/10

Een twijfelend begin, maar dat valt te begrijpen. Nadien weet deze prequel zich perfect naast het niveau van het origineel te zetten. En als we aan het einde van de eerste aflevering met één gevoel achterblijven, dan is het wel dat Life Is Strange: Before the Storm het potentieel heeft om het ook echt beter te doen dan de eerste game. Benieuwd naar het vervolg, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben. Lang zullen ze ons natuurlijk niet laten wachten, en we vermoeden dat de tweede aflevering ergens op het einde van oktober of begin november zal verschijnen.

 

Lees meer