Dit is de echte reden waarom Ryanair plots de vluchten van 300.000 reizigers annuleert

De komende weken gaat Ryanair door met massaal vluchten schrappen, zo'n 50 per dag tot het einde van het jaar. Het gaat om bijna 300.000 passagiers. De luchtvaartmaatschappij komt af met de drogreden "dat ze de stiptheid willen opvoeren". In werkelijkheid zitten ze met een personeelsprobleem. En ze rekenen erop dat mensen toch geen compensaties eisen.

Dat Ryanair nu niet meteen de meest klantvriendelijke luchtvaartmaatschappij is, wisten we al langer. Maar wat ze de komende weken van plan zijn, tart elke verbeelding. Bedoeling is om massaal vluchten te gaan schrappen, zo'n 2 procent per dag, of 50 vluchten tot het einde van het jaar. In totaal gaat het dus om bijna 300.000 passagiers die Ryanair in de kou laat staan.

Het is de zoveelste keer dat Ryanair z'n klanten koeltjes dumpt. Daarbij is die slechte service ook een doelbewuste business: het kost gewoon minder om de passagiers slecht te behandelen, dan het probleem echt ten gronde op te lossen.

Alles heeft te maken met het personeel van Ryanair. Want daarmee zit de Ierse luchtvaartmaatschappij in de knoei: het moet de vakantieregeling gelijk zetten met het kalenderjaar. Tot nu toe liep die regeling voor het personeel elk jaar eind maart, en kon het personeel dus altijd dagen vakantie meenemen naar het nieuwe jaar. Maar dat mag niet meer van de Ierse overheid. Het gevolg is simpel: de piloten en het cabinepersoneel nemen allemaal hun vakantie voor het einde van het jaar op deze keer.

Goedkoper om geen extra personeel aan te nemen

In plaats van extra volk aan te nemen, beslist de luchtvaartmaatschappij nu dat het goedkoper is om gewoon de klanten te laten zitten. Want ze schrappen dus gewoon doodleuk 50 vluchten per dag, waarop de tickets al lang verkocht zijn. Op die manier houden ze de dagelijkse vertragingen onder controle. Want die zijn erg duur: dat kan oplopen tot 250 euro per passagier schadevergoeding. In die zin liegt de maatschappij dus niet: ze moeten hun stiptheid inderdaad hoog houden. Maar die uitleg is wel heel cynisch.

Want wat ze doen is massaal op voorhand de vluchten schrappen. Dat is goedkoper dan ze toch te laten vliegen. Want in theorie kunnen klanten tot 600 euro per persoon schadevergoeding eisen, volgens de Europese regels. Maar in praktijk zijn er veel minder mensen die dat ook effectief doen: Ryanair rekent er dus op dat mensen te tam zijn om in het verweer te gaan, en opzien tegen de procedure.

Communicatie is een ramp

Bovendien blijft de communicatie bijzonder flets voor de gedupeerden: een sms of mailtje dat je vlucht geschrapt wordt, maar veel meer uitleg moet je niet verwachten. De luchtvaartmaatschappij liet al honderden berichten onbeantwoord. Vandaag pas zouden lijsten bekend gemaakt worden met vluchten die de komende tijd geschrapt zullen worden.

Ryanair biedt in dat geval alternatieve routes aan. Maar die zijn bijna altijd met één of twee tussenlandingen: helse vliegschema's dus. Veel mensen nemen dus gewoon een andere, duurdere vlucht.

Wie meer dan twee weken op voorhand een verwittiging krijgt, heeft geen recht op compensatie. Als het toch onder de twee weken is, en de alternatieve vlucht vertrekt veel vroeger of later dan gepland, dan kan de compensatie oplopen tot 600 euro per persoon. Dan moet je wel gemaakte kosten aantonen, zoals extra overnachtingen of andere alternatieve vluchten.

Lees meer