Nieuwe wending: Ryanair hoopt piloten te kunnen omkopen om hun verlof op te geven. En het bedrag is niet mis!

Ryanair kampt met zware personeelsproblemen en zag zich daarom al genoodzaakt om de komende weken niet minder dan 2.000 vluchten te schrappen. De Ierse vliegtuigmaatschappij biedt nu piloten een bonus aan van 12.000 euro als ze hun vakantie (deels) opgeven. Ondertussen spreken steeds meer (ex-)medewerkers zich uit over de slechte werkomstandigheden.

Ryanair ging er klaarblijkelijk nogal lichtjes over dat ze dagelijks zo'n 40 tot 50 vluchten zouden cancelen, maar de reizigers konden er allerminst mee lachen. Ook België werd door de annuleringen zwaar geraakt: 1 op 13 Ryanairvluchten die vertrekken vanuit Charleroi worden geannuleerd. De lagekostenmaatschappij zou met zware personeelsproblemen te kampen hebben. Ze zouden fouten hebben gemaakt in hun planning. "Dit is een puinhoop die we aan ons eigen te danken hebben", zei Ryanairbaas Michael O'Leary op een persconferentie.

Maar Ryanair probeert er nu wel iets aan te doen. Het biedt zware bonussen aan aan (co)piloten om hun vakantie (deels) op te geven. Een piloot die zich tijdens zijn vakantie toch nog tien dagen beschikbaar stelt, mag een bonus van 12.000 euro verwachten, een copiloot 6.000 euro, dat meldt La Libre Belgique en ook The Guardian.

Een probleem, ook op lange termijn

Dit lijkt echter geen probleem te zijn dat snel zal opgelost raken, dat zegt ook ex-Ryanair-piloot James Atkinson: "Als Ryanair piloten zoals ik niet beter gaat behandelen, zal dit probleem blijven aanslepen." Volgens Atkinson is er een onderliggende reden: "het bedrijf kan de piloten die ontslag nemen niet vervangen aan hetzelfde tempo als waarmee ze het bedrijf verlaten". Slechte werkomstandigheden en slechte behandeling zouden volgens de ex-piloot vele piloten doen opstappen. "O'Leary beledigt openlijk de piloten", zo zegt Atkinson. "En ze behouden de heel oude 'verdeel en heers'-tactiek door contracten en zelfs werkmethoden te laten variëren tussen het personeel."

Dat, gecombineerd met onder andere zware werkschema's, gemaakte kosten die niet terugbetaald worden en heel lage pensioenen, zet vele piloten dus aan tot het nemen van hun ontslag. En die ontslagen volgen elkaar volgens Atkinson dus zo snel op dat de instroom aan nieuwe piloten de uitstroom niet kan volgen. Ryanair kampt dus met grote personeelstekorten, iets dat ze zelf wel blijven ontkennen. Maar dat een 'planningsfout', zoals ze het zelf noemen, tot zovele annuleringen kan leiden, daar hebben velen hun twijfels bij ...

Lees meer