Voor eens en voor altijd: moet een fietser nu aan de kant voor een tram of niet?

"Als er een tram achter je rijdt, en het niet veilig is om aan de kant te gaan staan, dan fiets je best gewoon verder." Dat zegt de Gentse Fietsersbond in hun nieuwe gedragscode. Die werd opgesteld omdat de stijging van het Gentse fietsgebruik soms nogal wat groeipijnen met zich meebrengt. 

Of je nu in bijvoorbeeld Gent woont of Antwerpen, fietsen voor een toeterende tram is een situatie waarin we allemaal weleens belanden. Zeker als je al je leven aan het riskeren bent tussen de tramsporen. Maar wie moet nu opzij: de fiets of de tram?

Als het van de wet afhangt, is het antwoord onduidelijk. Er bestaan namelijk twee wetsartikels die elkaar tegenspreken, stelt politiewoordvoerder Matto Langeraert: “Volgens de wegcode moet elke weggebruiker voorrang verlenen aan spoorvoertuigen en zich dan ook zo snel mogelijk van de sporen verwijderen", zegt hij in Het Nieuwsblad. Moven dus, en snel! Maaaaaar.... er is ook een wetsartikel dat zegt dat de bestuurder van een spoorvoertuig moet vertragen bij gevaar.” De tram dus. Ook bij de zwakke weggebruiker, de fietser. Maar wat is het nu!?

“Waar het mogelijk is, moet een fietser eigenlijk opzij. Maar het hangt af in wat voor straat men rijdt. Soms is het niet altijd mogelijk om uit te wijken.” De politie rekent dan ook op de hoffelijkheid van de fietsers en van de trambestuurders.

Al trekt een tramchauffeur in vele gevallen wel heel snel, vaak én luid aan de bel. Wat die tramsporen nog een dodelijkere hindernis maakt als fietser. Maar dat mag dus niet. En willen de bazen van De Lijn ook niet. “Als het voor een fietser niet veilig is om uit te wijken, mag hij voor de tram blijven rijden. Ook als die belt, ja. De fietser mag dat negeren. We willen niet dat mensen in paniek raken en tussen de sporen belanden”, zegt Marianne Thysebaert van De Lijn in Het Nieuwsblad.

Lees meer