Met deze 9 tips laat je minder én frissere windjes

Ben jij ook zo’n protmachine? Scheetjes laten is heel normaal, je dagelijkse gasproductie kan oplopen tot 2000 ml. Als je ze inhoudt, kunnen er zelfs uitstulpingen in je darmwand ontstaan. Wie op een dag meer dan 25 ruften lost, zit met ‘winderigheid’ of ‘flatulentie’. Herkenbaar? Dit kan je er tegen doen.

1. Pas je eetgewoontes aan

© iStock

Als je last hebt van winderigheid, moet je op regelmatige basis kleinere maaltijden eten en daar genoeg tijd voor vrijmaken. Als je rustig eet, goed kauwt, niet slurpt, niet te veel praat en rechtop zit, zal je minder lucht inslikken. Ook kan je beter niet drinken tijdens het eten.

2. Stop tijdelijk met ingrediënten te eten, die extra gasvorming kunnen geven

© istock

Welk product bij jou de broekhoest opwekt, is voor ieder persoon anders. Toch zijn er enkele voedingsmiddelen die bij veel mensen invloed hebben op het darmstelsel. De prijsbeesten: witte en bruine bonen, linzen, knoflook, uien, prei, wortelen, paprika, champignons, koolsoorten, spruiten, eieren, vruchtensappen met veel fructose, …

3. Vermijd tijdelijk koolzuurhoudende dranken die winderigheid kunnen veroorzaken

© iStock

De grootste boosdoeners zijn bier, champagne en frisdranken. Energiedrankjes zijn nog erger, die veroorzaken maag- en darmirritatie en vertragen de vochtopname in de darmen door de overvloedige hoeveelheid suiker.

4. Tijd voor een cafeïnedetox

© istock

Koffie, thee, maar ook cola en energiedrankjes maken je darmen actiever. Dat zorgt voor meer gasvorming. Probeer daarom even cafeïnevrije koffie en thee te drinken. In het begin is dat spul niet te drinken, we know. Maar na één à twee weken zal je weten of dit een oplossing is voor je windjesprobleem. Sommige mensen merken ook een vermindering van de winderigheid als ze regelmatig kruidenthee (kamille, pepermunt of venkel) drinken.

5. Stop met light-producten

© iStock

Deze producten zijn vaak gezoet met zoetstoffen als sorbitol. Die worden niet afgebroken door de dunne darm en komen dus onverteerd in de dikke darm terecht. Daar zorgen bacteriën voor vergisting en daarmee voor extra winderigheid. Ook kauwgom met kunstmatige zoetstoffen is een afrader.

6. Let op met het gebruik van extra vezels

© iStock

Extra vezels hebben op iedereen een andere werking. Toevoeging van vezels aan de dagelijkse maaltijden geeft bij sommige mensen een afname van de winderigheid. Bij anderen verergert deze juist. De ideale oplossing: voer geleidelijk het aantal vezels op. Bij de meeste mensen neemt de gasvorming dan af na zes tot acht weken.

7. Vermijd bepaalde geneesmiddelen

© iStock

Bepaalde geneesmiddelen veroorzaken winderigheid, vooral codeïne en laxeermiddelen. Ook zuiveringszout (natriumwaterstofcarbonaat) geeft een sterke koolzuurgasontwikkeling in het maag-darmkanaal. Tenzij je deze pilletjes écht nodig hebt, kan je dus beter op zoek gaan naar een alternatief.

8. Stop met roken

© iStock

Roken is voor alles slecht. Als je rookt, komt er ook extra lucht in de maag, met alle gevolgen van dien. Stoppen is de boodschap.

9. Pas op met melkproducten

© iStock

Zeker als je een lactose-intolerantie hebt, kun je melkproducten niet goed afbreken. Daardoor ontstaat er veel gas. Heel wat mensen weten ook niet dat ze lactose-intolerant zijn. Als je deze producten (deels) weglaat, kunnen de windjes afnemen.

Lees meer