Maakt de Brusselse MIVB nu reclame voor een prostituee?

In de Brusselse metrostations hangen rode posters met een sexy silhouet van een vrouw. Er staat geen informatie bij enkel de naam 'Tatiana' en haar telefoonnummer. Voorbijgangers en reizigers vragen zich af of de MIVB reclame maakt voor prostituees. Want als je een telefoontje pleegt, krijg je wel Tatiana aan de lijn ...

In de Brusselse metrostations van de MIVB, hangen posters van Tatiana en haar telefoonnummer. Wie naar het nummer 0473/37.68.62 belt, krijgt een Franstalig spraakbericht van Tatiana, een ex-prostituee, te horen. De vrouw was een slachtoffer van seksuele uitbuiting en ontsnapte van pooiers die haar naar België brachten.

"Hallo, ik ben Tatiana. Ik werd naar hier gelokt met valse beloftes. Ik zou hier kunnen werken om te ontsnappen aan de armoede in mijn geboorteland. Toen ik uiteindelijk naar hier kwam, werd ik gedwongen om me te prostitueren." De vrouw aan de lijn vertelt dat ze werd bedreigd. "Ze dreigden ermee om mijn kind en familie iets aan te doen als ik weigerde te werken voor hen”, legt ze uit. Op het eind van het bericht worden de nieuwsgierige bellers uitgenodigd om een bericht achter te laten: "Een gedacht?", vraagt Tatiana.

Organisatie Samilia, die vecht tegen mensenhandel, laat de affiche zeker hangen tot 18 oktober: de Europese Dag tegen Mensenhandel. "Wij geloven dat het belangrijk is om het grote publiek eraan te herinneren, of het nu een betalende klant is of niet, dat achter de schijnbare toestemming van prostituees vaak een seksslaaf verborgen zit", luidt het in een bericht van de organisatie.

"Het wordt steeds moeilijker om mensenhandel bij prostituees te detecteren. Vooral een klant die niet op de hoogte is van het bestaan van deze ontoelaatbare praktijk."

Campagne: 'A penny for your thoughts'

Het project heet eigenlijk niet Tatiana, maar A penny for your thoughts. Het is een gezegde waarmee je iemand uitnodigt om zijn of haar gedachte of bezorgdheid te delen. De campagne is niet alleen in Brussel te zien, maar werd in zes Europese steden gelanceerd waaronder Parijs en Dublin. "Op 18 oktober wordt ter gelegenheid van de Europese Dag tegen Mensenhandel een persconferentie georganiseerd om het resultaat van het experiment te presenteren."

Deze campagne is een deel van een project over seksuele uitbuiting van Marian van der Zwaan. Zij is een Nederlandse kunstenares die zich inzet tegen vrouwen- en immigrantendiscriminatie. "Door onderzoek en interviews met slachtoffers en veldwerkers legt Marian van der Zwaan de sociale problemen van onze tijd uit."

Lees meer