Van Thillo en De Nolf hertekenen landschap: Persgroep koopt heel Medialaan, Roularta krijgt Mediafin in ruil

Twee grote eigenaars van mediabedrijven, Christian Van Thillo en RIk De Nolf, hertekenen samen het medialandschap in Vlaanderen. De Persgroep, het bedrijf van Van Thillo, krijgt heel Medialaan (VTM, Q2, Q Music, Joe...) in handen, 50 procent was nu nog Roularta. In ruil krijgen de West-Vlamingen het deel van De Persgroep in Mediafin, de uitgever van De Tijd.

Heel het weekend liepen de onderhandelingen nog, maar uiteindelijk raakten beiden eruit, zo bericht De Tijd: Roularta en De Persgroep delen niet langer het aandeelhouderschap in Medialaan, een van de grootste mediabedrijven in Vlaanderen. Het is meteen het einde van een lange rit samen. Toen VTM ontstond kregen alle uitgevers van kranten samen aandelen in handen, maar na een paar herverdelingen beheerden Van Thillo en De Nolf samen de privé-zender.

Maar de zaken gingen al langer niet optimaal: klassieke televisie staat zwaar onder druk. Bovendien was het de laatste jaren steeds meer De Persgroep, dat het operationeel management levert, dat z'n stempel wilde drukken. Roularta, dat vooral focust op print magazines, draaide ondertussen grote verliezen en moest vooral de winst uit Medialaan gebruiken om de rest van het beursgenoteerde bedrijf te stutten. Die winst werd gek genoeg vooral gemaakt in de radio-poot. Dat komt omdat de radiomarkt in Vlaanderen relatief goed is afgeschermd, en ook omdat radiomaken niet zo gek veel geld kost. Eens je een marktaandeel van 5 procent of meer hebt, verdien je per extra percent marktaandeel zo'n miljoen euro extra.

De Persgroep moest hervormen

De herschikking komt er ook op een moment dat De Persgroep zelf aan hervorming toe is. Het bedrijf groeide gigantisch in Nederland en ook in Denemarken, door overnames van Nederlandse en Deense kranten, deels gefinancierd door de royale subsidies die de Belgische belastingbetaler ophoest elk jaar.

Maar tegelijk was er in België sprake van een stilstand: Dag Allemaal en Het Laatste Nieuws, de twee kampioenen van de groep, kenden moeilijke tijden. Een heel duidelijk teken was dat de reclameregie van De Persgroep in het voorjaar werd samengevoegd met de reclameregie van Medialaan. Of beter, de mensen van Medialaan namen de boel over. Vermoedelijk schuift Van Thillo de hele zwik nu bij elkaar, wat voor meer synergie en dus kostenbesparing moet zorgen. Meteen zou er ook geen plaats meer zijn voor het huidige management van De Persgroep: CEO Koen Verwee moet gaan, Peter Bossaert van Medialaan wordt de grote baas.

Hetzelfde kan gelden voor Roularta. Dat krijgt met Mediafin ook een mooi kroonjuweel in handen: De Tijd en L'Echo verdienen nog veel geld in papier. Roularta moet wel het eigenaarschap delen met Rossel, de Franstalige uitgever: het krijgt de 50 procent in handen die De Persgroep had. Maar ook hier is synergie duidelijk mogelijk: Roularta heeft nu Trends en Kanaal Z, het businesskanaal, die perfect aansluiten bij De Tijd.

Lees meer