Nieuwe campagne ‘Tournée Minérale’ voor smartphoneverslaafden: zo verloopt je detox het gemakkelijkst

Eén op de acht Vlamingen is verslaafd aan zijn smartphone. Dat blijkt uit een onderzoek aan de UGent. Daarom zetten het Veiligheidsinstituut in Antwerpen, de Gezinsbond en enkele universiteiten een nieuwe campagne op poten: een soort ‘Tournée Minérale’ voor smartphoneverslaafden. Voel jij je ook aangesproken? Doe dan zeker mee! Met deze tips kick je het gemakkelijkst af.

Professor communicatiewetenschappen Lieven De Marez (UGent) voert al sinds 2009 onderzoek naar het mediagebruik bij Vlamingen. Uit zijn bevindingen blijkt dat één op acht Vlamingen verslaafd zijn aan hun smartphone en aan sociale media. Binnen de leeftijdsgroep tussen 15 en 39 jaar is dat zelfs één op vier. Verslaving houdt in dat je niet meer zonder kan en dat je je echt slecht voelt bij het gebruik. De meesten hebben geen idee hoe ze ervan af kunnen geraken. “Het is dringend tijd dat we de Vlaming leren hoe hij zijn gsm weer kan temmen” zegt De Marez aan de kranten van Het Mediahuis.

Het Veiligheidsinstituut in Antwerpen, de Gezinsbond en enkele universiteiten lanceren nu een nieuwe campagne. “Niemand hoeft zijn smartphone weg te gooien”, zegt De Marez. “Een crash­dieet werkt niet. De kunst is tijdverslindende gewoontes af te leren, die verschillen van persoon tot persoon. Met behulp van een website en een app krijgen mensen inzicht in hun specifieke probleem en daarna tips op maat. Sommigen kunnen bijvoorbeeld op de trein niet van hun gsm afblijven. Zij moeten leren die in het station in hun tas te stoppen en op stil te zetten.”

Gelukshormoon

De campagne heeft het doel ons gelukkiger te maken en is vooral op twintigers en dertigers gericht. Die groep ervaart volgens De Marez “het meeste smartphonestress” omdat ze als tiener al de gewoonte opgebouwd hebben op elk berichtje te reageren. “Nu hebben ze een druk beroeps- en gezinsleven. Toch blijven ze op die bliepjes reageren. Daardoor raken ze in tijdnood, voelen ze stress, zijn ze minder productief of krijgen ze zelfs relatieproblemen.”

IT-deskundige Christine Wittoeck zegt dat er ook iets “hormonaals” is aan smartphonegebruik: “Als je jouw smartphone gebruikt dan krijg je endorfines binnen. Het gelukshormoon. Je krijgt altijd iets terug van je mobiele bezigheid, een soort van instant satisfaction. Dat afbouwen is niet voor iedereen even gemakkelijk. We zitten te veel op onze smartphone. Zelfs wanneer het niets meer opbrengt of je de functionaliteiten niet nodig hebt, checken we continu de meldingen of grijpen we terug naar het mobieltje in tijden van verveling.

Zo kick je het beste af

Wittoeck heeft zes tips voor een succesvolle detox in haar boek Start to Digital Detox:

  1. Beslis voor jezelf hoeveel je jouw mobiele telefoon nodig hebt. Voor het werk of om praktische zaken te regelen bijvoorbeeld. Zo zie je wanneer jouw smartphonegebruik nuttig is en wanneer niet. Schrap alle andere momenten uit je dag.
  2. Laat weten wanneer je offline gaat. Mensen verwachten tegenwoordig inderdaad dat je altijd beschikbaar bent. Daarom is het belangrijk om aan je je familie, vrienden en collega’s te laten weten wanneer je offline gaat. Zo zal je minder snel in oude gewoontes hervallen.
  3. Koop een wekker. Het licht van je smartphone kan je namelijk wakker houden. Voor je het weet lig je trouwens filpjes te bekijken of spelletjes te spelen in bed. Gun jezelf slaap en rust!
  4. Met meerdere mensen op stap? Neem dan slechts één smartphone mee. Gebruik dat nummer voor noodgevallen. Geen beter moment om af te kicken als je bij andere mensen bent, toch?
  5. Plan op voorhand je afspraken. “Ik heb mijn smartphone nodig om af te spreken” is een argument dat vaak voorkomt om aan je telefoon gekluisterd te hangen. Wittoeck zegt dat je beter op voorhand alles regelt, “dan heb je jouw smartphone niet nodig.”
  6. Geef je smartphone een vaste plaats, waar alle gsm’s in huis bij elkaar liggen. Dan kan je je smartphone daar even raadplegen en zeul je het toestel niet overal mee naartoe.

Lees meer