De Brusselse tunnels worden allemaal vernieuwd binnen dit … en 15 jaar!

Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (sp.a) heeft bekendgemaakt hoe de verbouwingen van de tunnels van Brussel zullen verlopen. Het zal tien tot vijftien jaar duren eer alle tunnels in onze hoofdstad gerenoveerd zullen zijn. 

Al sinds mei is het wachten op meer informatie over de renovatiewerken. Dat schrijft de Franstalige krant la Dernière Heure. Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (sp.a) laat weten dat er afgesproken was om deze informatie pas na de vakantie openbaar te maken met de oude voorzitter van de Commissie voor de Infrastructuur Boris Dilliès (MR). De Brusselse regering heeft naar eigen zeggen vooral een dynamische visie op de werken, die gericht is op beter onderhoud en grondige renovaties. “Je zou kunnen zeggen dat onze tunnels vervallen zijn”, zegt Smet. “Nu gaan we de risico’s aanpakken, want die zijn er zeker. Dat is eigen aan deze materiële veroudering.”

Deze tunnels worden vernieuwd

Sommige werken lopen nu al vertraging op, onder andere bij de Reyerstunnel en bij de Montgomerytunnel. Eind november zullen de werken pas beginnen omdat de herstellingen aan het zinkgat van de Leuvensesteenweg zoveel tijd in beslag nemen.

De werken aan de Hallepoort zullen tot januari 2019 duren. De tunnel blijft dan wel open en er worden specifieke veiligheidsmaatregelen genomen.

Momenteel buigt Mobiliteit Brussel zich ook over een analyse voor de renovatie van de Belliardtunnel, de Wettunnel en de Jubelparktunnel. Ook de renovatie van de Louizatunnel en de Stefaniatunnel zijn al in voorbereiding.

De werken aan de Leopold II-tunnel gaan pas begin 2018 van start. De overhandiging van het contract zou eind dit jaar of begin 2018 moeten plaatsvinden. Het leeuwendeel van de werkzaamheden zullen in 2019 en 2020 verricht worden. Het gaat om een complete renovatie, waarbij de elektromechanica vervangen wordt en er extra nooduitgangen gebouwd worden.

10 procent

“Die werken zijn erg belangrijk”, zegt Smet. “Mobiliteit Brussel wordt geassisteerd door externe experts op het vlak van justitie, techniek en financiën.” Al deze renovaties moeten er uiteindelijk voor zorgen dat de Brusselse tunnels minder vaak gesloten zullen zijn. Volgens het Brusselse ministerie van Mobiliteit waren de gesloten tunnels van vorig jaar voor tien procent te wijten aan infrastructuurproblemen. Hopelijk zien we in de toekomst verbetering.

Lees meer