De Lijn en minister Weyts (N-VA) stappen naar rechter tegen minister De Block (Open Vld)

De Lijn sleept federaal minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) voor de Raad van State in de hoop een lagere bijdrage voor de sociale zekerheid te moeten betalen. Voor De Lijn staat een jaarlijkse besparing van 18 miljoen euro op het spel. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) steunt De Lijn.

De Lijn is ontevreden over de taxshift die de federale regering twee jaar geleden ingevoerd heeft. Sindsdien moeten bedrijven minder van hun inkomsten aan de sociale zekerheid teruggeven. Het gaat om een grote besparing, een daling van 33 naar 25 procent. Dat schrijven de kranten van De Persgroep en Het Mediahuis.

Maar er is een voorwaarde om voor die besparing in aanmerking te komen: het bedrijf in kwestie moet onder de ‘private regeling’ voor de sociale zekerheid vallen. Bij de Waalse vervoersmaatschappij TEC en de Brusselse MIVB is dat het geval, bij De Lijn niet. Volgens de boekhouders van De Lijn lijden ze een jaarlijks verlies van 18 miljoen euro doordat de besparing niet op hen toegepast wordt. Dat is oneerlijk volgens de top van het vervoerbedrijf. Tegen eind 2017 zou dat zelfs kunnen oplopen tot 36 miljoen euro. Dat is ongeveer de helft van de besparing die De Lijn van de huidige Vlaamse regering tijdens deze regeerperiode moet realiseren.

Koninklijk Besluit uit 1970

"Om historische redenen lopen wij jaarlijks een zeer noodzakelijke besparing mis", zei Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, vorig weekend in De Standaard. Kesteloot stelt dat De Lijn meer financiële zuurstof zou hebben als het mee zou kunnen profiteren van de lastenverlaging. “We leven nu met de situatie, maar we zouden het natuurlijk liever anders hebben.” Volgens de christelijke vakbond ACV zijn de lopende besparingen bij De Lijn zo ingrijpend dat ze het bedrijf "dreigen te wurgen".

Kesteloot ziet een oplossing: federaal minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) moet een Koninklijk Besluit uit 1970 aanpassen. In een bijlage daarvan staat welke bedrijven op het vlak van de sociale zekerheid als openbare instellingen fungeren en welke als privébedrijven. De Lijn koos bij zijn ontstaan voor een publieke ongevallenverzekering, waardoor het onder de eerste categorie valt.

Weyts steekt De Lijn hart onder de riem

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) steunt De Lijn. Die drong bij De Block al meermaals aan op een aanpassing van het Koninklijk Besluit, maar zonder resultaat. Hij keurt het dan ook goed dat De Lijn bij de Raad van State een zaak aanspant tegen de federale regering.

Weyts eist “een gelijke behandeling”: “Dat De Lijn door een techniciteit voor tientallen miljoenen besparingen mist, is niet correct. Ik snap dat het moeilijk is voor De Block om jaarlijks 18 miljoen euro van haar budget voor de sociale zekerheid af te staan . Maar in het verleden deed ze al soortgelijke aanpassingen. De Lijn verdient dat ook."

Veldslag tussen coalitiepartners

Eerder werden er al gelijkaardige aanpassingen gedaan voor de regionale luchthavens van Luik en Charleroi en het racecircuit van Francorchamps. “Waarom voor ons dan niet”, klinkt het bij De Lijn. Volgens De Block zijn er duidelijke verschillen tussen die dossiers. Bij de luchthavens en het circuit zou het enkel om technisch-juridische aanpassingen gegaan zijn omdat die voor de taxshift al mee genoten van de lastenverlagingen voor de privé. De Lijn heeft op die structurele lastenverlagingen nooit recht gehad. Het kabinet van De Block kaatst de bal terug en stelt in De Morgen dat De Lijn bij federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) moet aankloppen: “Dat antwoordden we ook al lange tijd geleden aan Weyts. Er wordt nu gevraagd het toepassingsgebied van de taxshift uit te breiden. Maar dat was nooit het opzet. Mogelijk is er een ander probleem, met de vrijstelling van de doorstorting van 1 procent bedrijfsvoorheffing. Door de taxshift is dat voordeel voor De Lijn ten onrechte weggevallen.”

Open Vld en N-VA zijn zowel in de federale als in de Vlaamse regering coalitiepartners. Is het dan niet vreemd dat de ministers elkaar in de haren vliegen? “Ik wil het beste voor De Lijn, en mijn collega voor haar budget", zegt Weyts in De Morgen. "Een compromis blijkt niet haalbaar. This must be Belgium, zeker?"

Lees meer