Weet wat je leest: 1 op 3 hotel reviews is fake!

Ga jij ook zo graag op vakantie in Frankrijk? Niets heerlijker dan op je gemakje een pittoresk hotelletje of vakantiehuisje uitkiezen, toch? Helaas hebben we slecht nieuws voor jou, want één op de drie hotelreviews is niet te vertrouwen. Vaak zijn het de uitbaters zelf die de vervalste reviews schrijven … En dat brengt blijkbaar op!

Maar liefst 35 procent van de online reviews van Franse hotels is fake. Dat blijkt uit een onderzoek van de DGCCRF, de Franse consumenten- en concurrentiewaakhond. Zo schrijven de kranten van Het Mediahuis. De overheidsdienst controleerde 127 webshops die overnachtingen, auto's, huishoudelektro en kledij verkopen. Meestal ging het om horeca-uitbaters die zich voordoen als een klant en zelf positieve reviews schrijven over hun eigen zaak. Ook gebeurde het vaak dat uitbaters en personeel negatieve commentaren op websites van concurrenten achterlieten.

Positieve reviews = vol hotel

Moeten we nu zo zwaar tillen aan die vervalste recensies? Blijkbaar wel, als we kijken naar een onderzoek van Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. Het onderzoeksproject van Holthof en Van Tilburg bestudeerde het belang van sociale media en online travel agents (OTA’s) voor de hotelsector in Vlaamse steden. Vooral TripAdvisor en Facebook werden ingezet voor klantenwerving en –binding. Amper vijf procent van de hotelgasten plaatsten achteraf een online review. Meestal ging het om een positieve recensie (70 procent). Slechts 10 procent van de reviews was expliciet negatief.

Maar de belangrijkste bevinding: de online reviewscores hebben wel degelijk invloed op de hotelprestaties. Hoe hoger de tevredenheidsscore, hoe duurder een beschikbare kamer is en hoe meer online reviews, hoe voller het hotel. Uitbaters hebben dus alle belang bij positieve reviews voor hun eigen zaak en negatieve reviews voor de concurrentie. Helaas is het niet evident om na te gaan welke reviews fake zijn en welke echt.

Frankrijk is natuurlijk België niet, maar met enige nuancering en voorzichtigheid kunnen deze resultaten in grote lijnen wel doorgetrokken worden naar het buitenland. Wat kunnen we hieruit afleiden? Wees kritisch over wat je leest! Recensies die sterk verschillen van de meerderheid, zouden weleens vervalst kunnen zijn.

Lees meer