Jarenlang certificaten vervalst: hoe veilig zijn Japanse auto’s, maar ook Boeings en Airbussen?

De op twee na grootste staalproducent van Japan heeft jarenlang materiaal geleverd waarbij de gegevens zijn vervalst. Het leverde dat aan meer dan 200 bedrijven, en daarbij populaire automerken als Toyota, Mitsubishi en Honda, maar het sjoemelstaal zou ook in Airbussen en Boeings zitten. 

Tijdens het inspecteren van producten die tussen september 2016 en augustus dit jaar zijn verscheept, zou het gefraudeer zijn opgevallen. De producten van de metaalproducent worden breed toegepast in de industrie, bijvoorbeeld in auto's, vliegtuigen en treinen.

De jongste dagen breidt het schandaal alleen maar uit. Initieel zou Kobe Steel alleen met koper- en aliminium hebben gesjoemeld, maar ondertussen kwam aan het licht dat het dat deed met ongeveer alles, van staaldraad bedoeld voor onder meer automotoren en om banden te versterken tot de geven van hun ijzerpoeder en bij de productie van staal zelf, het belangrijkste onderdeel, dat goed is voor circa een derde van de totale omzet.

Van de aluminium-, koper- en staalproducten bleken jarenlang de certificaten niet in orde. De materialen hadden een kortere levensduur en minder stevigheid dan gedacht.

Het zorgt voor veel onrust, want de materialen van Kobe Steel zijn terechtgekomen bij zeker tweehonderd bedrijven. Het materiaal is bijvoorbeeld gebruikt in auto's, bij de productie van de shinkansen, de Japanse hogesnelheidstrein, bij de bouw van ruimteraketten en het zit in vliegtuigen van Boeing en Airbus.

De komende weken wordt de veiligheid van allerlei Japanse producten onder de loep genomen.

Weken nodig

Vooralsnog zeggen producenten dat het gebruik van de materialen geen directe veiligheidsproblemen opleveren. Fabrikanten zijn momenteel druk bezig om hun producten te testen.

Ook Kobe Steel zegt nog weken nodig te hebben om de precieze gevolgen in kaart te brengen.

Voor het bedrijf zijn de gevolgen desastreus. De beurskoers daalt al dagen achter elkaar. In een week tijd is de waarde van het bedrijf met meer dan 40 procent gezakt. Het bedrijf hangt bovendien verschillende rechtszaken boven het hoofd van gedupeerde klanten die schadevergoeding eisen.

Lees meer