De zon schijnt minder in de herfst en winter. Hoe kom je dan aan vitamine D?

Hoe je het wendt of keert, je hebt vitamine D nodig. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Maar ja, ... de herfst is er, de winter is op komst en we hebben niet veel reserves van de zomer. Goed dat er toch nog andere manieren zijn om vitamine D binnen te krijgen, want een tekort brengt heel wat kwaaltjes met zich mee. 

De mens heeft vitamine D nodig om heel wat functies in het lichaam beter te doen werken. Vitamine D is een pro-hormoon, dus het draagt bij aan een uitgebalanceerde hormoonhuishouding. Het boost je immuunsysteem, zorgt voor een gezonde huid en stimuleert bot- en haargroei. Daarnaast zorgt het voor een betere absorptie van calcium en fosfor, het verbetert je zenuwstelsel en vermindert ontstekingen.

Een tekort aan vitamine D kan je ook al merken aan je gezondheidstoestand. Vooral tijdens de herfst en winter kan je door een tekort aan vitamine D je sneller zwak en ziek voelen. Denk dan bijvoorbeeld aan een hoestje, een verkoudheid of pijnlijke beenderen.

Hoeveel vitamine D iemand nodig heeft, hangt af van persoon tot persoon. Elk lichaam absorbeert vitamines en mineralen op een andere manier.

Snacktime!

Tijdens de herfst en winter heb je waarschijnlijk nóg minder vitamine D in je lichaam dan tijdens de zomermaanden. De zon zorgt ervoor dat wij vitamine D aanmaken. Maar tijdens de herfst en winter maken we (nog) minder kans om daar gebruik van te maken. Het is natuurlijk niet omdat de zon niet schijnt, dat je geen vitamine D kan opnemen. Je kan uiteraard heel wat (lekkere) dingen eten die rijk zijn aan vitamine D.

Wat is rijk aan vitamine D?

's Ochtends een smoothie en ontbijtgranen, 's middags een boterham met kaas en als avondeten een lekker visje op je bord. Laat die zonloze dagen maar komen. Wij kunnen er zeker tegen!

Lees meer