Na Dove lanceert nu ook Nivea racistische campagne

Dit keer is het niet Dove, maar Niveau die serieus de bal misslaat in haar nieuwste reclamecampagne. Voor de nieuwe 'Natural fairness'-lijn bracht het merk een donkere vrouw in beeld die een zichtbaar lichtere huid krijgt terwijl ze het product gebruikt. Auwtch.

Enkele weken geleden lag Dove nog onder vuur omwille van een racistische campagne, nu is het aan Nivea. Het cosmeticamerk lanceerde een reclamecampagne op de Afrikaanse markt voor de Natural fairness-producten, en die roept - om het nog zachtjes uit te drukken - heel wat vragen op.

Visibly lightens

In de spot is Miss Nigeria Omowunmi Akinnifesi te zien waarin ze de bodylotion uit het gamma gebruikt. Ze smeert het product op haar donkere huid en die lijkt instant te verlichten naar een blanke kleur. Alsof dat nog niet genoeg is, voegt Nivea er de slogan 'visibly lightens' aan toe.

Dat de reacties op sociale media niet mals zijn, is een understatement. Velen eisen dat de spot wordt geschrapt, omdat Nivea hiermee laat uitschijnen dat blank beter is dan zwart.

Het merk gaf al een verklaring vrij waarin staat dat de campagne 'op geen enkele manier een persoons noden of voorkeuren in huidverzorgingen wil verheerlijken of afwijzen'. Daarbij bieden ze hun excuses aan en geven ze mee dat het nooit hun opzet was om de klanten te beledigen. In Afrikaanse landen is al langer vraag naar producten om de huid bleker te maken.

Uv-filters

Volgens Nivea is de Natural fairness-lijn bestemd voor mensen die producten met uv-filters willen gebruiken, om zo huidbeschadiging door de zon te voorkomen. Er zijn alleszins geen plannen om de campagne te schrappen.

Lees meer