Geen nieuwe auto's meer erbij in Singapore, strengere regels voor oude(re) wagens in Londen

Vanaf februari mogen er geen personenauto's of motorfietsen meer bijkomen in Singapore. Om te voorkomen dat de stadstaat straks wordt overspoeld met auto's, wordt er een volledige stop op gezet. En in Londen zijn nieuwe regels ingegaan waardoor bezitters  van auto’s van voor 2006 elke dag iets van een 10 euro moeten betalen als ze ermee door de stad willen rijden.

Singapore roept de groei van het aantal motorvoertuigen in het land een halt toe. Op dit moment mag het aantal op jaarbasis nog 0,25% groeien. Om te voorkomen dat de stadstaat straks wordt overspoeld met auto's, wordt er een volledige stop op gezet. Vorig jaar reden er zo'n 600.000 voertuigen rond.

Volgens de regering is het niet mogelijk om het wegennetwerk uit te breiden, omdat al 12% van de oppervlakte bedekt is met autowegen. Singapore investeert wel flink in het verbeteren van het openbaar vervoer.

Mensen mogen hun oude auto of motor nog wel inruilen voor een nieuwe. Ze moeten er dan voor zorgen dat de oude uit het land verdwijnt.

Singapore is met 5,6 miljoen inwoners een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. In 2020 wordt opnieuw bekeken of de strenge voertuigregels nog nodig zijn.

Londen

In Londen is gisteren een extra tolheffing ingegaan voor automobilisten die met een oude, vervuilende wagen door het stadscentrum willen rijden. Bestuurders van zulke auto's moeten in totaal 21,50 pond per dag gaan betalen, iets meer dan 24 euro.

De nieuwe T-Charge geldt grofweg voor alle auto's en vrachtwagens die voor 2006 zijn gemaakt (en dus niet alleen diesels zoals in Antwerpen) en die tussen 7 en 18 uur in het centrum komen. Naar verwachting treft de heffing elke maand ongeveer 34.000 Londenaars.

Burgemeester Khan wil met de maatregel de slechte luchtkwaliteit in de stad aanpakken, maar hij stuit op veel kritiek. Veel mensen vinden dat op deze manier relatief arme automobilisten te hard worden aangepakt. Milieuorganisaties zijn ook niet tevreden, zij vinden dat de maatregel niet ver genoeg gaat. Khan wil de komende jaren nog meer regels invoeren om de lucht in de Britse hoofdstad schoner te krijgen.

In de stadskern van Londen geldt sinds 2003 al een tolsysteem voor alle personenauto's, de London Congestion Charge. Bestuurders betalen 11,50 pond per dag, zo'n 13 euro. De opbrengsten ervan worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer in Londen. De T-Charge van 10 pond komt hier dus nog bovenop.

Lees meer