Zo functioneert de rechtbank van de toekomst: dit staat voor ons te veranderen!

Traag, oud en duur: de rechtbank heeft op z'n zachtst uitgedrukt een slechte reputatie en beslissingen om het apparaat te vernieuwen, laten ook al even op zich wachten. Maar nu heeft justitieminister Koen Geens (CD&V) een ambitieus plan uitgedacht. In de meer dan honderd pagina's tellende nota staan drie speerpunten: digitalisering, financiële haalbaarheid en stiptheid.

Ruzie met je buren, een afgereden autospiegel, de Belg stapt er wel voor naar de rechter, maar 't is met tegengoesting: 't gaat traag en 't is duur en vooral: kost het niet meer om gerechtigheid te zoeken dan om gewoon de feiten te aanvaarden? Kan niet meer, zegt minister voor Justitie Koen Geens (CD&V) en dus is er nu een plan.

The Court of the Future, heet de nota, en in een bijbehorende video legt de minister bondig uit wat we daarvan allemaal mogen verwachten. Het belangrijkste is waarschijnlijk just-on-web, een nieuwe website naar analogie met tax-on-web en Mijn Dossier. Daarmee zal je zelf aan je dossier kunnen, met je eID, en ook aan alle databanken van justitie waar burgers toegang tot hebben.

Het grote verschil met voorheen is dat je ook meteen voor, bijvoorbeeld, het vredegerecht niet steeds weer naar Brussel moet. Elk vredegerecht wordt dan een aanspreekpunt voor elke zaak van jou die bij een vredegerecht loopt. Gedecentraliseerd, maar overal toegankelijk dus, een heel verschil met nu.

Centen, centen, centen

Maar universele toegang, da's ook een financieel verhaal. Momenteel heb je sowieso rolkosten en dergelijke, de opstartkosten van je dossier, zeg maar. Bij de hervorming van Geens zou enkel de verliezer die kosten moeten betalen, wie in het gelijk staat, moet geen kosten betalen.

Uiteindelijk zou ook elke zaak maximum één jaar mogen duren. Want om van een echte vlotte justitie te spreken, moet de burger zo snel mogelijk geïnformeerd worden. Geen eeuwigdurende gevechten meer, dus, maar een vlotte justitie. Dat is in elk geval de bedoeling, wij zouden al blij zijn dat we geen drie maanden meer moeten wachten op elk stuk papier dat de griffie ons moet bezorgen. There's an app for that? Laat maar komen.

 

Lees meer