Minister De Croo (Open Vld) roept NMBS-baas Sophie Dutordoir op het matje: binnenkort dan toch wifi in de trein?

Hoewel de regering beslist heeft dat er wifi moeten komen op de treinen, houdt NMBS-CEO Sophie Dutordoir het been stijf. Volgens haar is de installatie van mobiel internet “te duur”. Bovendien had Dutordoir amper een week geleden in de Kamer gepleit voor minder politieke bemoeienis met het spoor. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) stemde toen in met die oproep. Wat gaat de regering nu ondernemen? Newsmonkey vroeg het aan vicepremier en  minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld).

NMBS-CEO Sophie Dutordoir kondigde aan dat er dan toch geen draadloos internet komt op de treinen. Volgens haar is het voldoende dat “het hele spoornet tegen eind 2018 gedekt zal zijn door 2G, 3G en 4G”. Mag de spoorwegbaas zomaar een beslissing van de regering links laten liggen?

Vicepremier en minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) laat aan newsmonkey weten dat hij in 2015 in samenwerking met federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) de beslissing genomen had dat de NMBS-treinen uitgerust moeten worden met draadloos internet. Nu is de regering deels op dat besluit teruggekomen. De Croo geeft toe dat het “onredelijk” is om te verwachten dat “treinstellen van twintig jaar oud omgebouwd worden om wifi te kunnen voorzien, ze gaan misschien nog maar vijf jaar mee”. De nieuwe toestellen, die nog in productie zijn, moeten wel voorzien zijn van wifi. “We leven in 2017, het internet is nu erg belangrijk”, benadrukt De Croo. “De NMBS schaft 445 nieuwe voertuigen aan in de periode 2018-2021. Die treinstellen zullen voor de komende dertig jaar dienst doen en het is dus maar logisch dat we die van internet zullen voorzien.”

Vorige week riep Dutordoir politici in de Kamer nog op om zich minder met het spoor te bemoeien. De Croo stemt net als Bellot in met die eis, maar hij wil wel dat het installeren van draadloos internet in het lastenboek van de vervoersmaatschappij verwerkt wordt. “Dat heeft niets met moeien te maken”, zegt De Croo.

Buitenlandse treinen en vliegtuigen

In Nederland en Duitsland zijn de treinen al jaren uitgerust met wifi. Hoe komt het dan dat daar in ons land pas sinds 2015 concrete plannen voor zijn? “Er wordt al langer over gesproken, maar pas sinds 2015 zijn er concrete beslissingen over genomen”, zegt De Croo. “Maar het is niet zo dat je in alle buitenlandse treinen gratis wifi kan ontvangen. Het voorbeeld dat ik het liefst aanhaal, zijn vliegtuigen. Geen enkele vliegmaatschappij laat vandaag de dag nog vliegtuigen maken zonder wifi. Waarom zou het bij treinen in het dichtbevolkte België dan niet gaan, terwijl het op 5 kilometer hoogte wél mogelijk is?”

Wifi op de trein = boost voor de economie

Eén van de argumenten van NMBS-CEO Dutordoir om niet te investeren in wifi-wagons: “Het hele spoornet zal tegen eind 2018 gedekt zijn door 2G, 3G en 4G” van Proximus en Telenet. De Croo gaat niet mee in haar redenering. “Als je alleen al probeert te bellen op de trein, werkt dat vaak niet”, zegt hij. “Dat komt doordat de treinen vaak rijden door plaatsen waar weinig mensen wonen en er dus een zwakker GSM-signaal is. Bovendien zijn de wagons sowieso redelijk afgesloten van de buitenwereld en laten ze weinig signalen door. Als je dan bedenkt dat de gemiddelde pendelaar in ons land meer dan 45 minuten reist, is het belangrijk dat die toegang heeft tot internet. Zowel voor entertainment (sociale media, filmpjes en nieuws) als voor hun werk.”

Volgens De Croo kan draadloos internet op de trein een belangrijke economische functie vervullen: “De digitale economie is tegenwoordig één van de belangrijkste factoren voor jobcreatie. Het is dus heel belangrijk dat we mensen zoveel mogelijk toegang tot het internet kunnen verlenen. Als we aan de digitale revolutie willen deelnemen, moeten we nu handelen. In andere landen hebben ze dat al begrepen.” De Croo benadrukt dat de NMBS de hoogste overheidstoelagen van alle Europese vervoersmaatschappijen krijgt en dat de service voor de reizigers “één van duurste” van Europa is. Daarom pikt De Croo het niet dat er bijkomende investeringen zullen gaan naar “treinen die op tijd rijden”. Dat is volgens de vicepremier “een evidentie”, waar geen geld voor nodig is, maar “een betere organisatie”.

De volgende stap?

De Croo laat weten dat hij graag wil bekijken of wifi in treinen installeren effectief zo duur is als mevrouw Dutordoir beweert. “De volgende stap is nu een gesprek met mevrouw Dutordoir en minister (van Mobiliteit, red.) Bellot”, zegt De Croo. “We gaan nu bekijken welke investeringen we eventueel kunnen doen. Ik ben te overtuigen, liefst met onderbouwde argumenten.”

Lees meer