TEC-bussen vervoeren elf passagiers per uur met een giga-CO2-uitstoot, terwijl De Lijn groene koploper is

Elf personen per uur per bus, terwijl zo'n bus de uitstoot van elf wagens heeft: het zijn geen fraaie cijfers die Waals minister van Mobiliteit Carlo di Antonio (CdH) mocht voorleggen. De Waalse liberalen wijzen vooral naar stakingen als oorzaak voor dat lage cijfer, maar intussen legt de Vlaamse vervoersmaatschappij uitstekende cijfers voor.

Al eens op een bus gezeten waar je de enige was en je afgevraagd 'was dat nu niet beter voor 't milieu als ik de wagen had genomen?'. Je bent niet alleen, in het Waalse parlement mocht de minister voor Mobiliteit di Antonio (CdH) bedroevende cijfers voorleggen. Zo'n elf man per bus, per uur, gemiddeld gesproken over het hele jaar, zegt La Capitale. Da's huilen met de pet op, en Jean-Paul Wahl (MR) mocht met de vinger naar de vakbond wijzen. Maar doen we het in Vlaanderen wel beter?

Eigenlijk wel, zo blijkt. Precieze cijfers over het reizigersaantal per bus per uur zijn niet onmiddelijk beschikbaar, maar woordvoerder Tom Van de Vreken wijst meteen op een aantal verschillen. Zo is De Lijn koploper in de BeNeLux als het over hybride bussen gaat. Vandaag nog kocht De Lijn 66 extra hybride bussen aan, wat resulteert in een wagenpark dat één achtste hybride is. Daarmee wordt een kleine 366.000 liter diesel per jaar uitgespaard. Tegen 2020, met nog zo'n 50 extra hybride bussen, en het uitrangeren van de oudere modellen, hoopt De Lijn 1,8 miljoen liter diesel per jaar te kunnen uitsparen. Vertaling; 5.200 ton CO2 minder in de lucht.

Basisaanbod

De Lijn vervoerde vorig jaar 519 miljoen reizigers. Dat er soms lege bussen rondrijden, geeft Van de Vreken meteen toe. "Maar enerzijds moet een bus soms leeg rijden om naar de startplaats van een andere rit te rijden. Die ritten vermijden we zo veel mogelijk aan de hand van een algoritme. Anderzijds bestaat er momenteel het decreet basismobiliteit, dat vooral vertrekt vanuit een basisaanbod. Dat zal de komende jaren wellicht veranderen naar het decreet basisbeschikbaarheid, wat minder uitgaat van een aanbod, maar van een vraag."

Met andere woorden: dan zullen er meteen wat minder lege bussen rijden. Al blijft het natuurlijk logisch dat een bus 's morgen vol van het platteland naar de stad rijdt, en daarna leeg terugkomt. De omgekeerde beweging blijft ook bestaan: mensen pendelen nu eenmaal. Qua uitstoot kan het ook altijd beter, maar De Lijn zit wel degelijk vooraan in de klas.

Lees meer