Zeven 'ongezonde' voedingsmiddelen die best wel goed voor je zijn

121162506.jpg

© Thinkstock

Als we alle onheilsberichten over onze voeding moeten geloven, lijkt het wel alsof niets nog gezond is, en we van alles kanker krijgen. De lijst van voedingsmiddelen die we moeten vermijden is lang, maar toch moeten we die met een korrel zout nemen.

De vooraanstaande Australische voedingsspecialiste en diëtiste Susie Burrell geeft aan news.com.au zeven voorbeelden van voedingsmiddelen waar we volgens gezondheidsfreaks gillend zouden moeten van weglopen, maar die eigenlijk best wel oké zijn.

Koffie

177535599.jpg

© Thinkstock

Koffie heeft de reputatie ongezond te zijn, maar zit eigenlijk vol antioxidanten. "Er zijn genoeg aanwijzingen dat twee of drie koppen per dag het risico op hartproblemen verkleinen," zegt Burrell. Meer dan drie is dan weer uit den boze, en suiker of veel melk ook.

Aardappelen

126837448.jpg

© Thinkstock

Het wordt wel eens vergeten dat de nederige aardappel doorgaans minder koolhydraten bevat dan pasta of rijst. Een enkele aardappel in de schil zit vol voedingsstoffen en is extreem verzadingend. 

Spek

470972433.jpg

© Thinkstock

Wie gezond wil eten, hoeft spek niet voor altijd te mijden. Een keer in de week spek met eieren is prima, maar snij wel het vet eraf, en hou het op een of twee stukjes. Gebruik liefst ook magere variëteiten, let op met de manier waarop je het bakt en verwijder daarbij overtollig vet.

Brood

469727619.jpg

© Thinkstock

Zuurdesembrood is het gezondste broodtype. "In tegenstelling tot wit brood heeft zuurdesembrood een relatief lage glykemische index, wat betekent dat de glucose trager in de bloedsomloop terechtkomt", zegt Burrell. Een multigranen- of een soja- en lijnzaadbrood zijn ook prima.

Lees meer

Eieren

465173467.jpg

© Thinkstock

Volgens Burrell zijn eieren "niet de cholesterolnachtmerrie waarvoor ze vaak worden gehouden". Terwijl gezondheidsfreaks enkel het eiwit gebruiken, moet je de dooier opeten voor de essentiële voedingsstoffen, waaronder vitamines A en D en essentiële vetzuren. "Een of twee eieren per dag is een nutriëntenrijke toevoeging tot eender welk eetpatroon."

Volle yoghurt

466970705.jpg

© Thinkstock

Al jarenlang wordt ons op het hart gedrukt zuivelproducten van magere melk of andere lightversies te kopen, maar nu gaan stemmen op om opnieuw 'volle' producten aan te schaffen. Veel magere producten bevatten pakken suiker om het verlies van smaak te compenseren. De beste optie is gewoon natuurlijke yoghurt van volle melk te kopen.

"Alle zuivelproducten hebben een pak gezondheidsvoordelen, want ze bevatten onder meer eiwitten van hoge kwaliteit plus calcium, magnesium en fosfor", zegt Burrell. "Vooral gewone yoghurt is een geweldige keuze en het totale vetgehalte (8-10 gram) is relatief laag in vergelijking met andere voeding met een hoog vetgehalte.

Warme choco

Lees meer

480976067.jpg

© Thinkstock

Vergeet de poedertjes met pakken suiker, en maak eens zelf chocomelk met rauwe cacao of puur cacaopoeder met een klein beetje melk en water. "De toevoeging van cacaopoeder, dat rijk is aan antioxidanten, kan een lekker drankje vol voedingsstoffen opleveren", luidt het. "De bitterheid van cacao heeft als bijkomend voordeel dat je minder geneigd bent er te veel van te drinken."

Lees meer