Boiler Room trapt vanavond hun exclusieve nieuwe tournee af in Brussel met twee grote namen!

Echte technofanaten zullen we niet meer moeten introduceren met Boiler Room. Het muziekplatform dat livemuziek weer in de huiskamers wil brengen, trapt vanavond een uiterst exclusieve tournee af. En ze doen dat zelfs in ons land! De line-up, die naar goede Boiler Room-gewoonte lange tijd geheim bleef, is er ook eentje om U tegen te zeggen. Maar wie nu zijn avond begint vrij te maken, komt bedrogen uit want de tickets zijn al lang verdeeld ...

Niemand minder dan Charlotte De Witte en Laurent Garnier zullen de eerste stop van de Boiler Room-tournee in de Raffinerie in Molenbeek van sfeervolle beats voorzien. Al bleef die indrukwekkende line-up naar goede gewoonte lange tijd geheim. Zowel de plaats, de line-up als zelfs het hele evenement worden pas op het laatst mogelijke moment bekendgemaakt. De feestjes van Boiler Room zijn dan ook uiterst exclusief. De enige manier om binnen te raken, is door specifieke uitnodiging van het platform zelf. Zij kiezen zelf voor hun technofeesten namen uit wie zich inschrijft op Facebook.

Unieke ervaring

Dat maakt dat elk Boiler Room-optreden een unieke ervaring wordt voor iedere aanwezige. Het is dan ook de natte droom van vele technoliefhebbers om ooit eens op zo'n rave aanwezig te kunnen zijn. Wie geen uitnodiging ontvangen heeft en De Witte en Garnier vanavond toch aan het werk wil zien, zal dat via de livestream moeten doen. Want de tickets, voor het eerste van wat acht optredens voor de Into the Dark-tournee moeten zijn, zijn al een tijdje verdeeld.

Boiler Room groeide op korte tijd uit tot een grote naam in de technoscene. Het kwam er uit onvrede met de mainstreammedia, die geen livemuziek meer toonden. "In de jaren 80 en 90 hadden zenders zoals MTV programma's als Top of the Pops waar ze ongelofelijke optredens mee uitzonden, zoals met Blur, Oasis of The Prodigy", legt Steven Appleyard van Boiler Room uit aan La Dernière Heure. "Maar met de opkomst van het illegale downloaden, zijn labels zich meer gaan focussen op rendabelere artiesten. Zenders die inzetten op live muziek misten daardoor een pak content en ze zijn zich dan maar beginnen focussen op reality."

"Music tv for the internet age"

Steven en een aantal van zijn Londense vrienden namen in 2010 dan maar zelf het heft in handen. Ze wouden hun vrienden-muzikanten een podium bieden. "We vonden een oud gebouw dat in de jaren 30 werd gebruikt als stookruimte", stelt Appleyard. Vandaar ook de naam 'Boiler Room'. "Daar hebben we onze vrienden één voor één laten optreden." Ze filmden die optredens met een simpele GoPro en stelden de opnames online beschikbaar. Binnen de kortste keren hadden Appleyard en co duizenden views.

Ondertussen is Boiler Room uitgegroeid tot een wereldwijf fenomeen, met miljoenen volgers en views, en hebben ze hun blik ook verruimd tot ver voorbij techno. Ze noemen zichzelf op hun site "music tv for the internet age". En wie al eens een kijkje heeft genomen op hun YouTube- of Facebookpagina weet wat ze bedoelen. "Lean back & get comfy, music TV 2.0 is here!"

Lees meer