Een nieuwe dag, een nieuwe seksismerel: deze ING-reclame ligt onder vuur

Ga jij er van uit dat je date voor je eten betaalt? Het cliché zegt wel dat de man betaalt, maar bepaald feministisch kan je die veronderstelling niet noemen. Zeker omdat 'de man betaalt' in bepaalde kringen synoniem is geworden voor 'voor wat hoort wat'. En dus is de Vrouwenraad niet bepaald opgezet met een ING-reclame die sinds enkele weken de bushokjes siert.

Niet tevreden, geld terug, 't is een slogan die je op veel kan toepassen, maar als je dat bij dates doet, wordt het een gevoelige kwestie. Dat is toch de mening van de Vrouwenraad over een reclamecampagne van ING. Die beeldt drie verschillende vrouwen af, achter een tafeltje. Er is ook een man en telefoon in beeld, met op de telefoon de banking-app van ING. Daarop is duidelijk dat de man betaalt. "Krijg ik mijn geld terug als het niets wordt?", is de slogan.

Voorzitter Magda De Meyer vraagt zich bij Het Nieuwsblad af "Hoe seksistisch je kan zijn? Die tekst suggereert echt: als er van dit restaurantbezoekje geen seks komt, kan mevrouw me terugbetalen. Of letterlijk: ik wil boter bij de vis." En daar wringt dus het schoentje. Dus stapte de Vrouwenraad naar de JEP, de Jury voor Ethische Praktijken in Reclame. Zij zijn het daar echter helemaal niet mee eens.

Er liepen blijkbaar zo'n viertal klachten binnen bij de JEP over de bewuste affiches. Paul Moons van de JEP reageerde al met het volgende: “Wij zullen er niet tegenop treden. We hebben zopas met de voltallige jury gekeken naar de campagnebeelden en zien daar niets seksistisch of choquerend in.”

Geen gevolgen voor ING dus, maar de campagne maakt wel kans op de AUWCH-award, die de vrouwenraad elk jaar uitreikt voor de meest vrouwonvriendelijke uitspraak van het jaar. Bij ING zitten ze verveeld met de zaak, maar wijzen ze ook op de radiospot. Daar betaalt de vrouw en vraagt zij of ze haar geld terug krijgt.

Lees meer