Links collectief Samen wil omstreden Gents circulatieplan ook in Antwerpen

Na de recente, dodelijke fietsongevallen in Antwerpen zetten de politieke partijen nu volop in op verkeersveiligheid. Samen, het links, Antwerps collectief met sp.a, Groen en enkele onafhankelijken, wil nu ook in de Scheldestad een circulatieplan invoeren à la Gent en Leuven.

Het linkse collectief rond sp.a en Groen heeft professor Dirk Lauwers (UA, UGent) kunnen strikken, een autoriteit op het vlak van verkeersveiligheid. Dat schrijft De Morgen. Momenteel werkt hij in opdracht van Samen een mobiliteitspact voor Antwerpen uit. Lauwers is naar eigen zeggen van plan om zijn basistekst voor te leggen aan verschillende experts. Daarna is het de bedoeling om zoveel mogelijk handtekeningen van Antwerpenaren onder het mobiliteitsplan te krijgen.

Lauwers heeft een sterke achterban bij de actiegroepen rond Oosterweel, zoals Ademloos en Ringland. Hij benadrukt dat hij onafhankelijk blijft, niet op de kieslijst zal staan en geen kiesprogramma zal schrijven. “Ik hoop dat het pact de partijgrenzen overstijgt”, klinkt het.

De auto als “gast”

Momenteel wordt nog zo’n 70 procent van de verplaatsingen in Antwerpen afgelegd met de auto. Als het van Samen afhangt, is dat binnenkort nog maximaal 50 procent. Samen-lijsttrekker Wouter Van Besien (Groen) zegt dat er 40.000 auto’s uit de Antwerpse spits moeten. Een circulatieplan zoals in Gent en Leuven moet daarbij helpen. Wat wil Samen concreet doen? De stad opdelen in verschillende zones en de zone van de Schelde tot de opera autovrij maken.

Daarmee staat Samen loodrecht tegenover het huidige beleid van het centrumrechtse stadsbestuur (N-VA, CD&V en Open Vld), waarin de auto centraal staat. Lauwers is van mening dat de auto “een gast” moet worden. Volgens hem is het onhoudbaar dat de wagen het dominante vervoersmiddel blijft in Antwerpen.

Storm na drie dodelijke fietsongevallen

De jongste tijd hebben er verschillende dodelijke fietsongevallen plaatsgevonden in Antwerpen. Burgemeester Bart De Wever (N-VA) riep de bevolking in een open brief op om “goed op elkaar te passen”. In de nasleep daarvan liet Annick De Ridder (N-VA) weten dat haar partij nu wel volledig overtuigd is van een kruispunt waarop alle zwakke weggebruikers tegelijk groen licht hebben. In het verleden was enkel Groen daar voorstander van.

Bovendien hebben bijna duizend mensen laten weten dat ze vandaag meerijden in de 'Critical Mass Bike Ride'. Dat is een optocht voor meer verkeersveiligheid. De route gaat langs de drie plekken, waar de afgelopen weken fietsers stierven. De Fietsersbond legt er bloemen neer en plaatst er ghost bikes, herdenkingsmonumenten in de vorm van een fiets. Opmerkelijk: naast sp.a en Groen zullen ook enkele leden van meerderheidspartij CD&V meefietsen.

Ook hebben de afgelopen twee weken al 6.900 mensen de petitie ‘Conflictvrije Kruispunten NU’ ondertekend. Die petitie werd op poten gezet door bezorgde ouders die veiligere kruispunten willen. Verschillende jeugdbewegingen hebben zich al achter het initiatief geschaard, net als de Gezinsbond, de transportsector en het Netwerk voor Duurzame Mobiliteit.

Lees meer