Waarom je best kookt met margarine in plaats van bakboter

Koken met margarine is gezonder dan koken met bakboter. In boter zitten veel verzadigde vetten die slecht zijn voor je hart en bloedvaten. Margarine bevat bovendien meer vitamine D.

Als je straks gaat koken, denk dan goed na over de vetstof die je gebruikt. Je weet waarschijnlijk al dat zo'n ferme klont boter niet gezond is, maar er zijn wel meer redenen waarom je beter met margarine werkt. Ook al bestond margarine ooit eveneens uit dierlijke vetten - het was in de eerste plaats goedkoper en langer houdbaar - intussen wordt margarine uitsluitend met plantaardige vetten gemaakt. Margarine is zo niet alleen beter dan boter op je boterham, je kan er ook veel gezonder mee koken.

Margarine of boter?

Wat zijn die plantaardige vetten in margarine dan? Dat kunnen oliën zijn die getrokken worden uit zonnebloem, maïs, koolzaad of palmvruchten. Bij boter, en vooral de 'goeie boter' zoals ze in de volksmond zeggen, krijg je enkel met verzadigde vetten te maken. Per 100 gram boter kan dat gaan over 51 gram vet, wat een drama is voor je hart en bloedvaten. In dit geval komen de vetten dus niet uit planten, maar uit dieren. Dat kan vet van koeien, kippen of wild zijn.

Behalve margarine kan je natuurlijk ook met olijfolie, vis- en lijnzaadolie koken. Dat zijn eveneens onverzadigde vetten. Bovendien bevatten ze omega 3 en 6, stoffen die je lichaam nodig heeft. Ook margarine bevat overigens gezonde stoffen, zoals vitamine A, D en E.

Minder smeren

En als je dan toch gezond bezig bent, weet dan nog dit: als volwassene heb je niet meer dan 30 gram margarine per dag nodig. Dus smeer niet meer dan vijf gram margarine (geen boter) per boterham en je bent goed bezig!

Lees meer