Verkoop als de bliksem je oude dieselwagen, want die wordt steeds minder waard

Nog een oude dieselwagen staan? De tijd dat je daar een flinke som geld voor kon krijgen, is voorbij. De sector voorspelt dat de prijzen de komende maanden en jaren zullen kelderen.

Als je in Frankrijk bijvoorbeeld een Volkswagen Beetle of Nissan Qashqai diesel uit 2013 met 100.000 kilometer wil verkopen, kan je tegenwoordig al rekenen op tot 2.000 euro minder in vergelijking met een benzinewagen. In België gaat het ook die richting uit. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Zo geraken dieselwagens de jongste tijd steeds moeilijker verkocht. De VAB verkoopt momenteel nog amper 16 procent tweedehands dieselwagens vergeleken met 84 procent benzineoccasies.

De VAB heeft haar strategie zelfs aangepast. Zo worden er steeds meer tweedehands benzinevoertuigen aangeboden omdat steeds meer steden lage-emissiezones invoeren en omdat de accijnzen op benzine en diesel eind 2018 gelijkgeschakeld worden. De enige voordelen van dieselwagens zijn dan nog het lagere verbruik en de lagere prijs aan de pomp.

Verschepen naar Afrika

Traxio, de federatie van de autosector, bevestigt de dalende verkoop in de tweedehandsdieselmarkt. “De komende vijf jaar komt er een enorme druk op de restwaarde voor diesels”, klinkt het. “Ook onze handelaars weten nu al dat ze hun occasie-aanbod moeten wijzigen en hun stock moeten focussen op benzine en hybride. Ze weten: over enkele jaren of zelfs maanden wil niemand nog een diesel. Exporteren naar buurlanden is geen optie, want daar is die tendens al langer aan de gang. Dieselwagens worden nu vaak verscheept naar Afrika.”

Geen toekomst voor roetfilters

Eén van de belangrijkste segmenten in de benzinesector: de bedrijfswagens. Nog 80 procent van de wagens in die branche zou diesel zijn. Maar ook daar is er sprake van een duidelijke achteruitgang.

Kunnen eigenaars nu best zo snel mogelijk hun dieselwagens verkopen? “Particulieren moeten beseffen dat garagehouders steeds minder geïnteresseerd zullen zijn om hun diesel over te nemen aan de prijs die zij zelf in hun hoofd hadden”, klinkt het bij VAB. “Prijzen zullen inderdaad alleen maar sneller afnemen.” Ook een roetfilter, waarmee je met je diesel toch in de lage-emissiezones mag rijden, is geen goed idee. “Het effect is niet zo groot en er zijn ook heel vaak pannes mee”, stelt de VAB. “Enkel wie nog meer dan 30.000 kilometer per jaar rijdt, zal iets beter af zijn met een diesel. Vanaf 2018 komt dat neer op slechts 3 procent van de particulieren. De rest adviseren wij benzine en hybride.”

Lees meer