Amazon opent aanval op België met streamingservice én gratis bezorgdienst

Amazon introduceert zijn abonnementsformule Prime in de Benelux. Daarmee kan je zonder verzendkosten pakjes laten leveren en eindeloos series streamen. De move van Amazon wordt beschouwd als een directe aanval op e-retailers zoals Bol, Zalando en Coolblue en op de streamingdienst Netflix.

De Amerikaanse technologiegigant Amazon lanceert vandaag Amazon Prime, een abonneeformule van 3,99 euro per maand waarmee je meer dan een miljoen producten binnen de 24 uur gratis kan laten leveren. Dat meldt Amazon in een persbericht.

Ook hebben abonnees toegang tot Prime Video, een uitgebreide online streamingdienst en directe rivaal van Netflix, en tot Prime Photo, waarmee je foto’s online kan opslaan. Prime-leden kunnen ook gebruik maken van Twitch, een platform volledig gewijd aan de videogamecultuur met iedere maand nieuwe in-game-loot. Een jaarabonnement op Prime kost 49 euro en je kan de dienst een maand gratis uitproberen.

Prime heeft wereldwijd al zo’n 80 miljoen klanten in dertien landen. In de VS bestaat het al sinds 2005. Bijna de helft van de Amerikaanse gezinnen zou zo’n abonnement hebben. Andere landen waar Prime populair is, zijn het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, India, China en Mexico.

Light

Amazon ziet de abonneeformule naar eigen zeggen als een all-you-can-eat-formule met een zo uitgebreid mogelijk aanbod aan diensten, die een breed publiek moeten strikken. In de VS heeft Prime trouwens nog veel meer opties, waaronder Prime Music, een Spotify-achtige online muziekdienst, en Prime Now, de mogelijkheid om pakjes binnen twee uur na bestelling te laten leveren.

Zover zijn we in België nog lang niet, hier gaat het om een light-versie van Prime. Ook bestaat er nog geen subsite met de naam www.amazon.be. Wel staan er op amazon.de enkele Nederlandstalige vertalingen van productbeschrijvingen, praktische informatie en navigatie. Het is dan ook via de Duitse website dat Vlamingen Prime-abonnee kunnen worden. De Duitse online winkel bestaat al twintig jaar en is zo één van de meest uitgebreide in Europa. Het Franstalige publiek kan terecht op amazon.fr.

Concurrentie

Dit nieuwe initiatief van Amazon is een slag in het gezicht van e-commercebedrijven zoals Bol.com, Zalando en Coolblue. Zij pakken er al langer mee uit dat ze binnen de 24 uur pakketjes leveren, maar bieden natuurlijk geen streamingdiensten of online platformen aan.

En natuurlijk betekent de introductie van Prime Video een oorlogsverklaring aan het adres van Netflix. De streamdienst werd in december 2016 al wereldwijd geïntroduceerd, maar nu probeert Amazon nog explicieter om Belgische klanten bij Netflix af te snoepen. Vooral de Nederlandstalige abonnees krijgen eindelijk waar voor hun geld.

En die prijs is trouwens heel interessant, want voor een Netflix-basispakket betaal je nog steeds 7,99 euro per maand, terwijl dat voor het totale Prime-pakket amper 3,99 euro is. Ook gingen de prijzen van Netflix-opties zoals HD en 4K recent de lucht in.

Een geniepig succesverhaal

Voorlopig levert de nieuwe dienst van Amazon geen extra jobs op in Vlaanderen. Dat schrijft De Tijd. Klantenondersteuning zal vanuit het buitenland gebeuren en de supersnelle leveringen zouden ook zonder een Belgisch magazijn gegarandeerd kunnen worden. Wél zouden de ongeveer 4.000 Belgische handelaars, die hun producten op Amazon aanbieden, aanzienlijk meer winst kunnen maken.

Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal beschouwen adverteerders Amazon als “een slapende reus” die ooit zal kunnen concurreren “met Google en Facebook”. En die reus zou binnenkort weleens wakker kunnen worden. Zo ziet het ernaar uit dat Amazon in 2017 ongeveer een miljard dollar zal binnenhalen aan online advertentie-inkomsten alleen. Dat meldt de economische nieuwssite Adage. Bij Amazon spreken ze zich niet uit over hun financiën, maar het staat vast dat de technologiegigant steeds belangrijker wordt als online speler.

Lees meer