Proximus laat klanten al jaren betalen voor afbetaald telefoontoestel en vindt dat normaal

Proximus laat klanten al jaren huur betalen voor een telefoontoestel dat al lang afbetaald is én al lang niet meer verplicht is om te huren. De telecomoperator doet al jaren geen moeite om klanten te melden dat ze geen huur meer moeten betalen. Minister Alexander De Croo vraagt nu tekst en uitleg van Proximus.

Hoewel Proximus beweert dat het om "een minderheid" gaat, betalen toch veel te veel mensen nog huur voor een telefoontoestel dat al lang afbetaald is. Waar het vroeger ook nog verplicht was om een telefoontoestel te huren bij een telecomoperator, is dat ook al lang niet meer aan de orde.

Maar Proximus blijft zijn zakken vullen met het huurgeld van onwetende klanten en zelf zijn ze zich van geen kwaad bewust. In het Radio 2-programma De Inspecteur liet woordvoerder Jan Margot zelfs weten "dat Proximus geen sympathiek bedrijf is". Daar kwam het bedrijf later op terug met een officiële mededeling.

"Het staat op de factuur"

Maar toch ziet woordvoerder Jan Margot niet in waar er sprake zou zijn van bedrog, zo zegt hij in Het Nieuwsblad. "Wij zijn niet verplicht om klanten te melden dat ze geen huur meer moeten betalen aangezien dat in onze voorwaarden staat en gaan er ook van uit dat onze klanten dat ondertussen weten door de vele media-aandacht die gegaan is naar dit onderwerp. Wij gaan er van uit dat wie nu nog huur betaalt voor een toestel, daar duidelijk voor heeft gekozen aangezien het ook duidelijk vermeld staat op de factuur."

"Klanten zijn geen melkkoeien"

Maar zo makkelijk geraakt Proximus er niet van af, want ook de regering stelt zich vragen bij de praktijken van de telecomoperator. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) belooft een onderzoek en heeft al tekst en uitleg gevraagd aan Proximus "voor deze alleszins eigenaardige situatie".

Ook minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) vindt de praktijken op het randje van aanvaardbaar en zegt dat Proximus hun klanten niet als melkkoeien mag zien. "De slachtoffers zijn vaak oudere mensen die dit al jaren onwetend blijven betalen en dit staat hoe dan ook niet voor de waarden die een overheidsbedrijf zou moeten nastreven, namelijk elke burger en klant centraal stellen", zo zegt De Croo nog.

Huur opzeggen

Wie de huur van zijn telefoontoestel wil opzeggen, kan dat doen met een simpel telefoontje naar Proximus.

Lees meer