11 november wordt ‘Dag van de Singles’ voor online winkels … en ze geven massale kortingen

11/11, er is geen enkele dag in het jaar die meer eentjes bevat. Daarom delen webwinkels zaterdag kortingen uit voor singles. Eigenlijk doen ze gewoon de Black Friday-traditie uit de Engelstalige wereld na.

11 november is uitgeroepen tot de nieuwe hoogdag van de vrijgezellen, Singles’ Day of Vrijgezellendag. Het concept werd op 11 november 1993 geïntroduceerd door enkele Chinese studenten die geen lief konden vinden.

Daarom pakt onder andere MediaMarkt uit met promoties zoals Amerikanen op Black Friday. Het concept: singles kunnen online cadeautjes kopen voor zichzelf aan een fikse korting. Natuurlijk kunnen de ketens niet controleren of klanten al dan niet een partner hebben. Ook de Nederlandse afdeling van Bol.com geeft kortingen. De Belgische afdeling wil niet meedoen omdat Wapenstilstand bij ons een andere betekenis heeft. Bij MediaMarkt zien ze niet meteen een probleem. “In Aalst verwelkomen ze op dezelfde dag Sint-Maarten, dus lijkt het ons geen probleem om ook Singles’ Day te organiseren. De herdenkingsdag en onze actiedag staan volledig los van elkaar”, klinkt het. Ook de webshop Alibaba zal kortingen uitdelen.

'Rijke' geschiedenis

Black Friday kent een rijke historie, die teruggaat tot in 1965 in Philadelphia. Het verwijst naar de enorme drukte in de stad destijds en er gaan geruchten dat dit jaarlijks het moment was waarop retailers winst begonnen te maken. Ze schreven vanaf dat moment ‘zwarte’ cijfers. Meer recent is het een aanduiding geworden van de enorme aanbiedingen net na Thanksgiving en voor de dure decembermaand. Sommige Amerikaanse winkels openen al om 3 uur ’s morgens hun deuren om de toeloop aan te kunnen.

Lees meer