Spotify gaat nu ook make-up verkopen, maar is dat voldoende om te overleven?

Het klinkt als een vreemde combinatie, maar binnenkort kan je op Spotify make-up kopen. De streamingsdienst breidt daarmee zijn aanbod merchandising uit en dat is een belangrijke symbolische stap. Spotify vecht namelijk om te overleven en moet dus innoveren.

Op het eerste gezicht zou je het niet zeggen, maar Spotify gaat door een zware periode. Het bedrijf heeft meer dan 140 miljoen gebruikers waarvan zo'n 50 miljoen betalende, maar leed vorig jaar toch 556,7 miljoen euro verlies.

De streamingdienst heeft veel te weinig inkomsten en ziet zijn kosten alleen maar stijgen. Bovendien klagen steeds meer artiesten dat Spotify hen veel te weinig geld betaalt. Ze dreigen dan ook over te stappen naar concurrenten zoals Apple Music en Tidal.

Make-up via Spotify

Daarom wil Spotify er alles aan doen om artiesten de kans te geven om geld te verdienen via de streamingdienst. Sinds juni vorig jaar doet het daarvoor een beroep op Merchbar. Zo kan je op de pagina van een artiest bijvoorbeeld cd's en kledij kopen.

Daar komt nu dus ook make-up bij. De Amerikaanse zangeres Maggie Lindemann lanceert op 17 november haar nieuw nummer 'Obsessed' en daar hoort een make-upgamma van Pat McGrath bij. Je kan die make-up bestellen via de Spotifypagina van de zangeres. Zo krijgen fans de kans "to shop Lindemann’s look".

Extra inkomsten voor artiesten

Opvallend is dat Spotify niets zal verdienen aan die nieuwe functie. De bedoeling is dat artiesten een extra mogelijkheid hebben om winst te maken via de streamingdienst. Zo hoopt Spotify artiesten aan hen te kunnen blijven binden zonder ze zelf extra te moeten betalen.

Of het een succes zal zijn of niet, valt moeilijk te voorspellen, maar specialisten geloven alleszins in de richting die Spotify uitgaat. Ze wijzen op het gigantische succes dat dergelijke samenwerkingen tussen celebs en mode- of make-upmerken hebben via Instagram.

Lees meer